آذربایجان

حقوق و امنیت غیرنظامیان ارمنی ساکن قاراباغ آزربایجان بر اساس قانون اساسی این کشور تضمین خواهد شد.

تماس تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با پرزیدنت علی اف

در طی گزارشی که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور آزربایجان منتشر شده است وضعیت کریدور لاچین محور گفتگوهای دو طرف بود.

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به وضعیت کریدور لاچین در خاک آزربایجان ابراز نگرانی کرده و با اشاره به تعهد ایالات متحده به عادی سازی روابط بین آزربایجان و ارمنستان٬ حمایت خود از مذاکرات پیمان صلح را بار دیگر تاکید کرد.

پرزیدنت علی اف نیز ضمن اشاره به این نکته مهم که معادن تولیدی ارمنستان در سال 2021 به طور غیرقانونی از طریق جاده لاچین حمل شده است؛ تاکید کرد٬ بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی آزربایجان در اراضی آزربایجان که نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آن مستقر هستند، باید متوقف شود و امکان نظارت و بازرسی مستمر در آن منطقه به آزربایجان داده شود.

پرزیدنت الهام علی اف خاطرنشان کرد که آزربایجان به روند صلح و عادی سازی روابط بین ارمنستان و آزربایجان متعهد است. رئیس جمهور تاکید کرد: معاهده صلحی که بین آزربایجان و ارمنستان امضا می شود باید فقط شامل عادی سازی روابط دوجانبه بر اساس موازین و اصول حقوق بین الملل و اصول پنج گانه توافق شده از سوی دوطرف باشد.

الهام علی اف با اشاره به اینکه جاده لاچین – خانکندی مسدود نیست، تاکید کرد: از 12 دسامبر 2022 تاکنون حدود 980 وسیله نقلیه از این جاده عبور کرده اند که بیش از 850 خودرو متعلق به نیروهای حافظ صلح روسیه و بیش از 120 خودرو به صلیب سرخ بین المللی تعلق دارد. رئیس جمهور آزربایجان در عین حال تاکید کرد که حدود 90 بیمار ساکن قاراباغ و افراد نیازمند به کمک پزشکی از طریق کمیته بین المللی صلیب سرخ به ارمنستان منتقل شده اند.  الهام علی اف گفت که همه این‌ها نشان می دهد که جاده لاچین-خانکندی توسط آزربایجان بسته نشده است و حقوق و امنیت غیرنظامیان ارمنی ساکن در منطقه اقتصادی قاراباغ آزربایجان بر اساس قانون اساسی و قوانین جمهوری آزربایجان تضمین خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا