اقتصادایرانخاورمیانهسیاست

حماس: ایران پول نقد کافی به ما می‌دهد، به پول بازسازی غزه دست نخواهیم زد

یحیی سینوار، رهبر حماس در نوار غزه روز چهارشنبه ۵ خرداد گفت که ایران پول نقد کافی به آنها می‌دهد و اطمینان داد به پول بازسازی غزه دست نخواهند زد.

یحیی سینوار، رهبر حماس در نوار غزه گفت که گروه متبوعش به کسانی که قصد کمک مالی به بازسازی غزه دارند “اطمینان” می‌دهد که حماس به این پول‌ها دست نخواهد زد چرا که “ما منابع مالی كافی داریم … بخش عمده ای از آن از ایران است.”

رهبر حماس گفت روند خرج کمک‌هایی که خواهد شد “شفاف و عادلانه” خواهد بود، و “همه مطمئن باشند که یک پنی [از بودجه بازسازی غزه] به جیب حماس نخواهد رفت.”

یحیی سینوار افزود: “ما منابع مالی كافی داریم … بخش عمده ای از آنها از ایران است و بخشی دیگر از اهداكنندگان عرب و مسلمان و مردم آزاد جهان است كه با مردم ما و حقوق آنها همبستگی دارند.”

سینوار گفت: “ما از هرگونه تلاش بین المللی یا عربی برای بازسازی نوار غزه استقبال می کنیم.”

اظهارات سینوار یک روز پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در روز سه شنبه ۴ خرداد متعهد  کمک کشورش در بازسازی غزه شد، اما تأکید کرد که این کمک ها نمی تواند به نفع حماس باشد.

ایده ایالات متحده در عوض همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین (مستقر در رام الله در کرانه باختری و به ریاست محمود عباس رئیس جمهور)، خطر تقویت حماس را که از نظر ایالات متحده و اتحادیه اروپا “یک سازمان تروریستی” است کاهش می دهد.

روز چهارشنبه، ۵ خرداد نیز دومینیک راعب، وزیر خارجه بریتانیا در توییتر خود گفت که کشورش متعهد شده ۳.۲ میلیون پوند (۴.۵ میلیون دلار) به عنوان کمک اضطراری به آژانس امداد و کار پناهندگان فلسطین (UNRWA) سازمان ملل برای حمایت از کسانی که در غزه آسیب دیده اند بپردازد.

روز سه شنبه، ۴ خرداد کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا کمک های بشردوستانه خود به فلسطین را به ۸ میلیون یورو (۹.۸ میلیون دلار) افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا