ایرانخاورمیانه

حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه‌های دمشق و حلب؛ «هدف هواپیمای ایرانی بود»

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، چهارشنبه از حملات موشکی اسرائیل به جنوب دمشق، پایتخت این کشور و فرودگاه حلب خبر داده است

مقام‌های نظامی سوری گفته‌اند این حملات خسارات مادی برجای گذاشت، ولی تلفات جانی نداشته است.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از «منابع میدانی» نوشت که هدف حملات به فرودگاه‌های دمشق و حلب فرود «یک هواپیما» بوده است.

طبق این گزارش، «ساعت ۲۰ چهارشنبه ۹ شهریور هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی حلب به زمین نشست» و جنگنده‌های اسرائیل در واکنش به این موضوع و «در اقدامی منفعلانه، باند فرود این فرودگاه را هدف قرار دادند.»

این در حالی است که بخش عربی شبکه العربیه به نقل از منابع اسرائیلی گفته است، هدف حملات به فرودگاه حلب جلوگیری از فرود دو هواپیمای ایرانی بوده است.

این شبکه پیشتر گزارش داده بود، یک هواپیما باری خطور هوایی «ماهان» ایران پس حمله اسرائیل به فرودگاه حلب نتوانسته در این فرودگاه بر زمین بنشیند و مجبور شده به سمت دمشق برود.

در همین حال، تسنیم می‌گوید این هواپیما «۱۰ دقیقه» قبل از حمله به فرودگاه حلب به زمین نشسته بود.

در گزارش تسنیم فقط به یک هواپیما اشاره شده است.

تسنیم اضافه کرده است: «پس از پایان حمله موشکی، هواپیمای مورد اشاره فرودگاه حلب را به سمت دمشق ترک کرد» و اسرائیلی‌ها «بار دیگر در واکنش به این موضوع موشک‌هایی را به سمت فرودگاه دمشق شلیک کردند؛ حال آنکه این پرواز پیشتر در دمشق به زمین نشسته بود.»

در همین حال، دیده بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر تحولات سوریه مستقر در لندن، نیز اعلام کرده است، جنگنده‌های اسرائیلی با چهار موشک فرودگاه بین‌المللی حلب را هدف قرار دادند. این گروه مدعی شده است که انبارهای مهمات و محل نگهداری محموله‌های موشکی ارسالی از ایران مورد حمله قرار گرفت.

طبق این گزارش، به دنبال این حملات، آتش سوزی و انفجارهایی در فرودگاه بین‌المللی حلب رخ داده است.

در همین زمینه، سانا نیز گزارش داده است که ساعاتی پس از حملات به فرودگاه حلب، جنوب دمشق نیز مورد حمله قرار گرفت.

سانا به نقل از مقام‌های نظامی این کشور نوشته است، جنگنده‌های اسرائیلی با موشک مواضعی را در نزدیکی جاده فرودگاه بین‌المللی دمشق و بزرگراه دمشق-درعا و اطراف شهر الکسوه در جنوب پایتخت سوریه هدف قرار دادند.

سوریه همچنین پنجشنبه گذشته اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش این کشور با «حملات متخاصم» در آسمان مصیاف دراستان حماه مقابله کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیشتر گفته بود که در حمله هوایی روز پنجشنبه اسرائیل به یک مرکز نظامی در مصیاف ۱۰۰۰ موشک ساخت ایران منهدم شدند و باعث چند انفجار سنگین و آتش سوزی و تعدادی «کشته» شده است.

این گروه گفته بود در این حمله مجتمع مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه در مصیاف٬ در شمال غربی سوریه هدف قرار گرفت. در این محل «هزاران موشک میان برد زمین به زمین» که تحت نظارت «افسران متخصص» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مونتاژ شده‌اند، نگهداری می‌شده است.

اسرائیل در طول جنگ داخلی در سوریه در یک دهه گذشته، صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل حکومت سوریه انجام داده است، اما بندرت انجام چنین عملیاتی را تایید کرده است.

با این حال، اسرائیل اذعان کرده است که پایگاه‌های متحدان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از جمله گروه شبه نظامی حزب الله لبنان و دیگر شبه نظامیان مورد حمایت ایران را هدف قرار می‌دهد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا