جهان

سازمان ملل از شواهد جدیدی درباره تجاوز جنسی نیروهای روسیه در اوکراین خبر داد

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره جنگ اوکراین اعلام کرد شواهد جدیدی را درباره ارتکاب «حملات بی‌رویه» و جنایات جنگی از سوی نیروهای روسیه در اوکراین از جمله تجاوز جنسی و انتقال اجباری کودکان به روسیه به دست آورده است.

در گزارشی که از سوی این کمیسیون به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده، فهرستی از حملات روسیه به شهرهای اومان، خرسون و دیگر شهرهای اوکراین فهرست شده و آمده است: «کمیسیون شواهد جدیدی یافته است مبنی بر اینکه مقامات روسیه مرتکب نقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و جنایات مربوطه در مناطقی شده‌اند که تحت کنترل آنها در اوکراین است».

کمیسیون تحقیق پیامدهای این حملات را که بر اماکن غیرنظامی مانند ساختمان‌های مسکونی، ایستگاه‌های راه‌آهن، فروشگاه‌ها و انبارها با استفاده غیرنظامی تاثیر گذاشته، مستند کرده است.

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی درباره جنایات جنگی نیروهای روسیه در اوکراین منتشر می‌شود.

مسکو همواره این گزارش‌ها را رد کرده و می‌گوید که در حملاتش به اوکراین غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد اعلام کرد که موارد تجاوز جنسی «با استفاده از زور یا اجبار روانی» را مستند کرده است.

در گزارش این کمیسیون آمده که بیشتر این تجاوزها پس از حمله عاملان به خانه قربانیان رخ داده و قربانیان تجاوز جنسی گزارش داده‌اند که پیش از تجاوز، با اسلحه به قتل تهدید شدند یا به آنها و بستگان آنها آسیب وارد شده است.

کمیسیون تحقیق انتقال ۳۱ کودک از اوکراین به روسیه در ماه مه گذشته را مستند کرده و به این نتیجه رسیده که این موارد «اخراج غیرقانونی و جنایت جنگی» هستند.

مسکو بارها انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه را رد کرده و گفته که کودکانی را که در یتیم‌خانه‌ها یا بدون مراقبت والدین پیدا می‌کنند، برای امنیت خود به روسیه منتقل می‌کند تا حد امکان در آنجا نزد اقوام خود قرار داده شوند.

هیات دیپلماتیک روسیه در ژنو هنوز به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره گزارش کمیسیون سازمان ملل پاسخ نداد.

این کمیسیون همچنین گزارش داد که سه مورد از مقامات اوکراینی مرتکب نقض حقوق بشر علیه افرادی شده‌اند که آنها را متهم به همکاری با مقامات روسیه کرده بودند.

از ابتدای تهاجم روسیه به اوکراین، همواره گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر از سوی نیروهای روسیه علیه غیرنظامیان اوکراین منتشر شده است.

در اسفند ۱۴۰۰، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «متاسفانه موارد متعددی داریم که سربازان روسی به زنان در شهرهای اوکراین تجاوز می‌کنند.»

اردیبهشت سال گذشته نیز، دادستان کل اوکراین روسیه را به استفاده از تجاوز جنسی به عنوان یک تاکتیک جنگی متهم کرد و ولادیمیر پوتین را «جنایتکار جنگی اصلی قرن بیست و یکم» خواند.

مردادماه امسال، گروهی از کارشناسان بین‌المللی گزارش دادند تعداد زیادی از زندانیانی که در بازداشتگاه‌های موقت در مناطق جنوبی اوکراین تحت اشغال روسیه نگهداری می‌شدند، مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا