خاورمیانه

حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد؛ پمپئو گروه‌های وابسته به ایران را مسئول دانست

ارتش عراق و سفارت آمریکا روز یکشنبه ۳۰ اذر اعلام کردند که حداقل هشت راکت کاتیوشا در حمله به سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد شلیک شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه اول دی ماه در توییتر خود اعلام کرد: “شبه نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر به صورت آشکار و بی شرمانه در بغداد حمله‌ای ترتیب دادند و غیرنظامیان عراقی را زخمی کردند. مردم عراق سزاوار آن هستند که این مهاجمان مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی ثبات کننده خود را متوقف کنند.”

سفارت ایالات متحده نیز تأیید کرد که “راکت های پرتاب شده به منطقه بین المللی منجر به فعال شدن سیستم های دفاعی سفارت شده است. در این حمله خسارت جزئی به محوطه سفارت وارد شد، اما هیچ مصدوم یا خسارت جانی نداشته است.”

به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی شبه نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول حملات موشکی منظم به تأسیسات ایالات متحده در عراق می دانند. هیچ گروه شناخته شده مورد حمایت ایران مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

ارتش عراق روز یکشنبه گفت كه یك “گروه غیرقانونی” هشت موشك شلیك كرد. در بیانیه ارتش آمده است: “بیشتر موشکها به یک مجتمع مسکونی و یک ایست بازرسی امنیتی در داخل منطقه اصابت کرده و به ساختمانها و اتومبیلها آسیب رسانده و یک سرباز عراقی را زخمی کرده است.”

یک مقام امنیتی که دفتر آن در داخل منطقه سبز است گفت سیستم ضد موشک یکی از موشک ها را منحرف کرد.

سفارت آمریكا این حمله را محكوم كرد و از همه رهبران سیاسی و دولتی عراق خواست تا برای جلوگیری از چنین حملاتی گام بردارند و مقامات را مسئول بدانند.

سخنگوی رئیس جمهور عراق نیز این حمله را محکوم کرد.

مجموعه ای از گروه های شبه نظامی در ماه اکتبر اعلام کردند که حمله موشکی به نیروهای آمریکایی را به حالت تعلیق درآورده اند به شرطی که دولت عراق یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی ارائه دهد.

اما به گفته مقامات امنیتی عراق حمله موشکی به سفارت ایالات متحده نشانه واضحی بود که شبه نظامیان مورد حمایت ایران تصمیم به از سرگیری حملات به پایگاه های ایالات متحده گرفته اند.

واشنگتن که به تدریج ۵ هزار سرباز خود را در عراق کاهش می دهد، تهدید کرده که اگر دولت عراق شبه نظامیان وابسته به ایران را کنترل نکند سفارت خود را خواهد بست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا