خاورمیانه

خشم شدید اسرائیل از اظهارات «ضد یهودی» وزیر خارجه روسیه

دولت اسرائیل روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت با ابراز خشم شدید از اظهارات «یهودستیزانه» و «فاجعه‌بار» وزیر خارجه روسیه، سفیر روسیه در تل‌آویو را احضار کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، شامگاه یکشنبه یازدهم اردیبهشت در سخنانی بی‌سابقه گفت که رئیس‌جمهوری اوکراین «مانند هیتلر خون یهودی دارد» و افزود که به باور او، «بزرگ‌ترین افراد یهودستیز خود ریشه یهودی داشته‌اند».

سرگئی لاوروف در ادامه نیز گفت «یهودی بودن ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مانع از این حقیقت نیست که عوامل نازی در اوکراین وجود دارند».

آقای لاوروف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایتالیایی افزود «من باور دارم که زلنسکی، مانند آدولف هیتلر است که او هم خون یهودی داشت». او اظهار داشت «اگر در مورد زلنسکی می‌پرسید، یهودستیزان بزرگ، خودشان یهودی بوده‌اند، حتی هیتلر تبار یهودی داشت».

وزیر خارجه روسیه در ادامه مدعی شد که دولت اوکراین به «ابزار نازی‌های افراطی و دولت آمریکا» مبدل شده است.

همزمان، موزه هولوکاست اسرائیل نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن روسیه را شدیداً نکوهش کرده است.

از بعد از جنگ جهانی دوم کمتر رهبری در جهان، به‌ویژه در میان کشورهایی که با اسرائیل رابطه نزدیک دارند، مانند سرگئی لاوروف در مورد «یهودی‌تبار بودن هیتلر» یا نازیسم آشکارا چنین سخن گفته است.

روسیه پیش از شروع تهاجم نظامی همه‌جانبه به اوکراین، به منظور زمینه‌سازی حملات خود به اوکراین مدعی شد که «نازی‌زدایی» از حکومت در کی‌یف و خاک اوکراین را در دستور کار قرار داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مدعی است که «نازی‌ها» در اوکراین ریشه دوانده‌اند، و هدف آنچه را که «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین می‌نامد، پاک کردن اوکراین از نازی‌ها قلمداد کرده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه در واکنش به سخنان همتای روس خود گفت اسرائیل انتظار دارد که مسکو از این اظهارات عدول کرده و بابت آن پوزش بخواهد. او در همین حال افزود که سخنان وزیر خارجه روسیه «نابخشودنی است».

روابط اسرائیل و روسیه در سایه جنگ اوکراین

آقای لاپید گفت به عنوان کسی که اجدادش و پدربزرگش در هولوکاست بدست نازی‌ها کشته شده‌اند، یادآوری می‌کند که افراد آلمان نازی عامل بردن یهودیان به گتو و کشتار آنها بودند نه یهودیان.

یائیر لاپید افزود «اوکراینی‌ها نازی نبودند؛ تنها نازی‌ها نازی بودند؛ تنها آنها مشغول کشتار سیستماتیک قوم یهود بودند».

وزیر خارجه اسرائیل اظهار داشت که یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل «مطالب سختی» را به سفیر روسیه در اسرائیل بیان خواهد کرد.

به گزارش سایت وای.نت، خبرنگاران اسرائیلی از آقای لاپید در یک نشست خبری پرسیدند که آیا اسرائیل با در پیش گرفتن سیاست کج‌دار و مریز در قبال روسیه، از آغاز یورش نظامی روسیه به اوکراین، اشتباه نکرده است؟ و شاید اسرائیل نظر به تاریخ و حقایق گذشته، می‌بایست با نکوهش صریح حمله روسیه به اوکراین، «در سمت درست تاریخ می‌ایستاد».

موزه هولوکاست اسرائیل، به نام «ید و شم»، در یک بیانیه تند نوشت که اظهارات سرگئی لاوروف «هذیان‌گویی، خطرناک، جعلی و بی‌اعتبار است» که «باید آن را به شدیدترین نحو نکوهش کرد».

دانی دایان، دیپلمات ارشد پیشین و رئیس موزه هولوکاست در اورشلیم نیز با تقبیح وزیر خارجه روسیه، گفت که سرگئی لاوروف «قربانیان هولوکاست را به مجرمین مبدل کرده است».

«اتحادیه ضد افترا»، یک نهاد پرقدرت در آمریکا، بامداد دوشنبه در بیانیه تندی علیه سرگئی لاوروف نوشت که وزیر خارجه روسیه در «تلاش مذبوحانه» خود برای توجیه حمله روسیه به اوکراین، «مقایسه‌های توهین‌آمیز و اشتباه کرده است».

«اتحادیه ضد افترا» افزود که روسیه باید «سوء استفاده از موضوع نازیسم، هیتلر و هولوکاست را متوقف کند».

اسرائیل در نخستین روزهای یورش روسیه به اوکراین در دو ماه پیش از موضع‌گیری صریح در قبال اقدام روسیه خودداری کرد و گفت که روسیه در سوریه «عملاً همسایه اسرائیل» شده و اسرائیل باید منافع خود را درنظر بگیرد.

اشاره مقامات اسرائیل به حملات متعدد هوایی منتسب به این کشور علیه «تثبیت نظامی ایران و متحدین تهران در سوریه» بود.

با این حال، بعد از مدتی، اسرائیل اقدامات روسیه در اوکراین را نکوهش کرد و به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز رای موافق داد.

روسیه از بعد از اعلام موضع اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل از سیاست دیرینه گرم و دوستانه خود در قبال اسرائیل به طرز محسوسی دور شد.

با این حال، سفیر روسیه در تل‌آویو از آغاز حمله کشورش به اوکراین، چند بار به اسرائیل «اطمینان داد» که هماهنگی‌های دو کشور در مورد سوریه «تغییر نکرده» و «سازوکار مؤثر» ادامه خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا