ایران

خطیب‌زاده: آمریکا درباره سه موضوع اصلی تصمیم نگرفته است

خطیب زاده روز دوشنبه گفت در سفر باقری به تهران «دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل» به او داده شد.

همزمان با ورود رییس هیات مذاکره اتمی ایران به وین، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد آمریکا هنوز در مورد سه موضوع اصلی خود در مذاکرات وین تصمیم نگرفته است.

او توضیحی درباره این سه موضوع نداد و تنها گفت هدف از بازگشت علی باقری، رییس هیات مذاکره اتمی، به تهران و تشکیل جلسات شورای عالی امنیت ملی بررسی این سه موضوع باقیمانده بوده است.

یک روز پیش از این گزارش نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار مختومه شدن پرونده اماکن هسته‌ای اعلام نشده به آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و احمد علی‌بیگی، نماینده مجلس، به نقل از رییس مجلس، دادن تضمین اقتصادی را یکی از خواسته‌های ایران ذکر کرد.

در حالی ایران خواستار لغو تحریم ها شده که پیش از این رویترز روز پنجشنبه ۲۸ بهمن اعلام کرده بود بر اساس پیش نویس توافق احتمالی، آمریکا به جای لغو مستقیم تحریم فروش نفت ایران، معافیت‌هایی را برای فروش نفت ایران صادر می‌کند.

خطیب زاده روز دوشنبه گفت در سفر باقری به تهران «دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل» به او داده شد.

او اضافه کرد: «پیش‌نویسی از توافق آماده شده و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.»

رییس هیات مذاکره اتمی ایران که چهارشنبه شب برای سفری کوتاه راهی تهران شده بود، روز دوشنبه وارد وین شد.

ایران اینترنشنال روز شنبه شنبه هفتم اسفند به نقل از منبعی در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود آمریکا برای ارائه پاسخ نهایی تهران به پیشنهادات طرف غربی در مذاکرات وین ضرب الاجل فوری تعیین کرده است.

بر اساس این گزارش در جلسه شورای عالی امنیت ملی که جمعه ششم اسفند با حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برگزار شده است، اعضا به نتیجه نرسیده‌اند و تصمیم‌گیری برای رد یا پذیرش پیش نویس ارائه شده در وین معلق مانده است.

روز شنبه نیز جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شد و یک روز بعد نورنیوز، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت که ربطی بین مذاکرات وین و جنگ اوکراین و روسیه وجود ندارد و «آنچه در وین انجام می‌شود « بر اساس منافع همه طرف‌ها» است.

گروهی از نمایندگان سابق مجلس از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده‌اند که «مذاکرات وین می‌تواند به شدت تحت‌الشعاع آغاز جنگ در اوکراین قرار گیرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا