آذربایجان

دادگاه تجدیدنظر بازداشت شدگان «روز جهانی زبان مادری» در تهران

جلسه دادگاه تجدیدنظر ۴ تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان که به خاطر شرکت در مراسم «روز جهانی زبان مادری»، طی حکم بدوی جمعا به ۴۵ سال زندان و ٨ سال تبعید محکوم شده‌اند، فردا دوشنبه ۲ دی ماه ۹٨ در «شعبه ۵۴ تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی» برگزار خواهد شد.

به گزارش فعالان حقوق بشر در آذربایجان جنوبی، جلسه دادگاه تجدید نظر «اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافیِ نادارلی»؛ ۴ تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان،  فردا برگزار خواهد شد.

 

این فعالین به دلیل شرکت در «مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری اسفند ۱۳۹۲» در نسیم شهر تهران «اکبرآباد» جمعا به ۴۵ سال حبس تعزیری و ٨ سال تبعید محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، جلسه دادگاه تجدیدنظر ایشان، فردا دوشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹٨ در «شعبه ۵۴ تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی» برگزار خواهد شد.

اتهام واهی و انتسابی و منجر به حکمِ این فعالین ملی مدنی؛ «مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور» اعلام شده است.

۱۵ سال زندان و دو سال اقامت اجباری در باغملک از توابع استان خوزستان برای علیرضا فرشی.

۱۰ سال زندان و دو سال تبعید به دره‌شهر از توابع استان ایلام برای اکبر آزاد.

۱۰ سال زندان و دو سال تبعید به مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان به بهنام شیخی.

۱۰ سال زندان و دو سال تبعید به ازنا از توابع استان لرستان به آقای حمید منافی نادارلی.

احکامی هستند که دادگاه بدوی در «شعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان» علیه این فعالین ملی مدنی آذربایجان صادر کرده است.

پیشتر «سیامک میرزایی» نیز در ارتباط با این پرونده در دادگاه بدوی به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در طبس محکوم گردیده بود که در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال زندان و یک سال تبعید تقلیل یافت.

سیامک میرزایی که پس از گذران دوران زندان هم اکنون در شهر قائن حکم یکسال تبعید خود را سپری می‌کند؛ چند روز قبل از آزادیش با اتهام جدید تبلیغ علیه نظام روبرو و طی محاکمه‌ای غیابی به یکسال حبس تعزیری همراه با دو سال ممنوعیتِ خروج از ایران محکوم شده است.

لازم به یادآوری است که در دوم اسفند ۱۳۹۲همزمان با نسیم شهر تهران در چندین شهر آذربایجان نیز مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری برگزار شده بود که دو مراسم واقع در نسیم شهر تهران و اهر از شهرهای آذربایجان شرقی مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت.

طی بازداشهای این دو مراسم که نزدیک به ٨۰ تن بوده است، تمامی فعالین دستگیرشده در اهر حکم برائت گرفته و از دستگیر شدگان نسیم شهر تهران نیز بجز آقایان آزاد، فرشی، شیخی، منافی که بعدها آقای میرزایی نیز به این پرونده افزوده شد، بقیه پس از مراحل بازجویی و دادگاه آزاد شدند.

سازمان عفو بین الملل پس از این احکام طی بیانیه‌هایی ضمن محکومیت این محاکمه‌ها، از مقامات ایرانی خواسته است با احترام به حقوق زبانی اتنیکهای غیر فارس در ایران برائت و آزادی بی قید و شرط فعالین یاد شده را فراهم آورد.

 

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا