خاورمیانه

دبیر کل سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات فوری درباره حمله به منطقه گردشگری در شمال عراق شد

در ادامه اعتراض‌‌ها به حمله موشکی و توپخانه‌ای منتسب به ترکیه به یک منطقه‌ گردشگری در شمال عراق، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات فوری و کامل درباره این حمله شد.

به گفته فرهان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، گوترش ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، خواستار انجام تحقیقات فوری و کامل درباره این حمله و اطمینان حاصل کردن از پاسخگویی درباره آن شد.

پیش از این هم آلمان و بریتانیا این حمله را محکوم کردند و وزارت امور خارجه آمریکا نیز تأکید کرد هر اقدام نظامی‌ای در عراق باید به استقلال و یکپارچگی سرزمینی این کشور احترام بگذارد.

روز جمعه مراسم تشییع جان‌باختگان این حمله در شهرهای عراق از جمله نجف و کربلا برگزار شد.

به گفته مقام‌های اقلیم کردستان عراق، در حمله موشکی و توپخانه‌ای شامگاه چهارشنبه به منطقه‌ گردشگری زاخو در استان دهوک، دست‌کم ۹ غیرنظامی از جمله یک کودک یک ساله کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

وزارت امور خارجه عراق در واکنش به این حمله، سفیر ترکیه را احضار کرد و احمد صحاف، سخنگوی این وزارت‌خانه گفت بغداد اقدامات دیپلماتیکی علیه آنکارا از جمله شکایت در شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهد داد.

ترکیه اما دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده و آن را به پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) نسبت داد. در مقابل، ه‌پ‌گ، شاخه مسلح پ‌ک‌ک، آنکارا را مسئول این حمله مرگ‌بار دانست و حضور افراد وابسته به پ‌ک‌ک را در محل حمله رد کرد.

ترکیه از دو سال پیش بارها شمال عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است. دلیل این حمله‌ها از سوی آنکارا، حمله به مواضع گروه پ‌ک‌ک ذکر شده است.

آنکارا همچنین کردهای شمال سوریه را که متحد آمریکا هستند، شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه و یک گروه «تروریستی» می‌داند و بر برنامه خود برای حمله به شمال سوریه تأکید دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمله این کشور به شمال سوریه را به ضرر منطقه خواند.

با این حال اردوغان در بازگشت از ایران به ترکیه، بار دیگر تأکید کرد تا زمانی که نگرانی‌های امنیتی آنکارا در مورد نیروهای کرد شمال سوریه برطرف نشود، حمله دوباره ترکیه به این منطقه در دستور کار خواهد بود.

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه ۳۰ تیر گفت: «روسیه و ایران صراحتا اعلام کردند با مبارزه ترکیه علیه تروریسم در شمال سوریه مخالف هستند اما مهم نظر ترکیه و رئیس جمهوری است و برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه‌ نمی‌گیریم. در گذشته هم اجازه نگرفتیم.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در اظهارنظری، گلوله‌باران منطقه گردشگری زاخو در عراق را محکوم کرد اما نامی از ترکیه به میان نیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا