جهانسیاست

درخواست واشینگتن از سازمان ملل برای بازگشت تحریم‌های ایران؛ اروپا موافقت نکرد

وزیر امور خارجه آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل کشورهای اروپائی را که از اقدام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نکردند به «همراهی با آیت‌الله‌ها» متهم کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا،  روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد پس از ارائه درخواست رسمی آمریکا به سازمان ملل برای بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران گفت که آمریکا برای اجرای این تحریم‌ها همه کار خواهد کرد.

از دیگر سو، سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی تاکید کردند که از خواسته آمریکا حمایت نمی‌کنند.

این سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشتند: «آلمان، فرانسه و بریتانیا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر آمریکا را عضو برجام نمی دانند. به همین خاطر اعلامیه آمریکا (برای فعال کردن مکانیسم ماشه) را موثر نمی دانند.»

جوزپ بورل،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای گفت: «همانطور که بارها یادآور شده‌ام، آمریکا به‌طور یکجانبه مشارکت در برجام را در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ متوقف کرده و در پی آن در هیچ فعالیت مربوط به توافق هسته‌ای ایران شرکت نکرده است به همین دلیل با توجه به اینکه آمریکا کشور طرف در برجام نیست، نمی‌تواند از روند بازگشت تحریم‌های پیش‌بینی شده طبق قطعنامه ۲۲۳۱، استفاده کند.»

آقای پومپئو در واکنش به موضع کشورهای اروپایی گفت: «هیچ کشوری به جز ایالات متحده جسارت و اعتقاد لازم برای طرح یک قطعنامه را نداشت. آنها در عوض تصمیم گرفتند از آیت الله ها طرفداری کنند.»

وزیر امور خارجۀ آمریکا روز پنجشنبه در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دیدار کرده و اعلام داشته بود که آمریکا بر اساس مفاد توافق موسوم به «برنامۀ جامع اقدام مشترک» روند بازگشت مجازات‌های بین‌المللی علیۀ ایران را «فعال» می‌کند.

در پی عدم موافقت کشورهای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، به‌گفتۀ آقای پمپئو، آمریکا «راه چارۀ دیگری» جز بازگرداندن کلیۀ مجازات‌ها ندارد.

براساس برجام اگر کشوری از مکانیسم ماشه استفاده کند شورای امنیت ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته ای تصویب کند، در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

آمریکا اردیبهشت ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام به مشارکت خود در آن خاتمه داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا