اقتصادایرانسیاست

دستکاری بودجه سال ۱۴۰۰ به نفع «بسیج، نیروی انتظامی، صدا و سیما دیگر نهادهای خاص»

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت گزارش داد کمیسیون تلفیق مجلس بودجه برخی نهادها و دستگاه‌های خاص را بدون اطلاع دولت هزاران میلیارد تومان افزایش داده است.

خبرگزاری رسمی ایرنا، جدولی را به نام «جدول شماره ۱۷» منتشر کرده و بر اساس آن گزارش داده که کمیسیون تلفیق مجلس بودجه «برخی نهادها و دستگاه‌های خاص» را بدون اطلاع دولت هزاران میلیارد تومان افزایش داده است.

این نهادها که ایرنا در گزارش خود «فعالیت‌های آنها» را «موازی با نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره» دانسته است، «ردیف بودجه‌ مجزا می‌گرفتند.»

در جدول منتشر شده، افزایش بودجه «نهادهای خاص» شامل نهادهایی است چون: «سازمان بسیج (۲۰۴۶ میلیارد تومان)، صندوق ذخیره بسیجیان (۳۰ میلیارد تومان)، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه (۵۰ میلیارد تومان)، دفتر طب سنتی در وزارت بهداشت (۵۰ میلیارد تومان)، بخش سایبری سازمان تبلیغات اسلامی (۲۰۰ میلیارد تومان)، حلقه‌های میانی سازمان تبلیغات اسلامی (۸۰ میلیارد تومان)، جامعه المصطفی العالمیه (۲۰ میلیارد تومان)، شورای عالی حوزه علمیه (۱۰۲ میلیارد تومان)، بخش تقویت بنیه دفاعی انتظامی (۲۱۵۰ میلیارد تومان)، مسکن نیروی انتظامی (۳۰۰ میلیارد تومان)، فعالان فضای مجازی صدا و سیما (۱۵۰۰ میلیارد تومان) و غیره».

ایرنا در گزارش خود تاکید می‌کند که «بدون شک تغییرات اعمال شده بیش از این بوده» است.

این تغییرات و دستکاری‌ها به نفع بودجه «نهادهای خاصِ» عمدتا امنیتی و مرتبط با روحانیون در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایران از مدت‌ها پیش اعلام کرده است که برای انجام طرح‌های عمرانی کشور، به‌ویژه در مناطق محروم با کمبود بودجه روبرو است.

برای مثال، اعلام وصول نشدن «لایحه کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت» از سوی مجلس صدای اعتراض معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده را نیز در آورده و اعلام کرده که این اقدام مجلس «تبعات سنگینی به دنبال دارد».

گزارش ایرنا نیز می‌افزاید: «گفته می‌شود که کمیسیون تلفیق، بودجه برخی نهادهای دولتی را به‌طور کلی حذف کرده است.»

پیش از انتشار این گزارش، روز شنبه ۴ اردیبهشت نیز ۱۰۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، خواهان شفافیت در تنظیم و تهیه جدول‌ها و ردیف‌های بودجه‌ای شدند.

به گفته این نمایندگان جداول‌ بودجه ۱۴۰۰ تا ۲۱ فروردین ماه بارها تغییر کرده و به گفته آنها «در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا