جهان

دولت چین: تورکهای اویغور «پس از یاد گرفتن زبان چینی» آزاد شدند

یک مقام ارشد دولت چین مدعی است که تورکهای اویغور  بعد از اتمام دوره آموزشی «یاد گرفتن زبان چینی، قانون و مهارت‌های فنی برای از بین بردن افراط‌گرایی» آزاد شده اند.

یک مقام ارشد دولت چین مدعی شده است همه کسانی که به بازداشتگاه‌هایی در غرب منطقه «سین‌کیانگ» برای  «بازآموزی» فرستاده شده بودند، آزاد شده‌اند.

 

شهرت زکیر، رئیس دولت محلی، به خبرنگاران گفته است: کسانی که در «اردوگاه‌های بازآموزی» بودند فارغ‌التحصیل شده‌اند.‌

 

به گزارش BBC دولت چین بدون این که شواهدی نشان دهد، مدعی شده است تورکهای اویغورها را از این اردوگاه‌ها آزاد کرده است.

 

بازداشت ۱.۵ میلیون تورک اویغور و انتقال آنها به اردوگاه‌هایی که دولت پکن نام «کمپ بازآموزی» بر آن نهاده، طی ماه‌های گذشته به شدت با واکنش جامعه جهانی، خصوصا غرب مواجه شده بود.

 

دولت چین ابتدا منکر وجود چنین اردوگاه‌هایی بود، سپس اعلام کرد این افراد «داوطلبانه به کمپ‌ها آمده‌اند تا آموزش ببینند» و نهایتا بعد از افشای اسناد محرمانه دولتی در رابطه با «برخورد سازمان‌یافته» با اقلیت‌ها در این کشور، این مقام دولتی اعلام کرده همه افرادی که در کمپ‌ها بودند، «دوره آموزشی داوطلبانه خود را تکمیل کرده» و آزاد شده‌اند.

وی مدعی شده دوره آموزشی شامل «یاد گرفتن زبان چینی، قانون و مهارت‌های فنی برای از بین بردن افراط‌گرایی بوده است».

بر اساس برآورد وزارت خارجه آمریکا، دولت چین تاکنون دو میلیون تورک اویغور به همراه برخی دیگر از اقلیت‌ها را بدون طی شدن روند قانونی لازم، بازداشت کرده و سعی در «ریشه‎‌کن» کردن زبان و فرهنگ آنها دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا