جهان

چین در صدد تبدیل شدن به قدرت مسلط بر جهان است

وزیر خارجه آمریکا: اگر اقدامات چین به بحران‌آفرینی علیه تایوان منجر شود جهان با بحرانی اقتصادی مواجه خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پنج‌شنبه 6 مهر، ضمن تکرار هشدار آمریکا درباره هر گونه تنش‌آفرینی پکن علیه تایوان، گفت که چین به ضرر ایالات متحده خواهان تبدیل شدن به «قدرت اول» در جهان است.

وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی در مورد اهداف چین در مجمعی که توسط مجله «آتلانتیک» برگزار شد، گفت: «به‌نظرم آنچه پکن می‌خواهد این است که از نظر نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک به قدرت مسلط در جهان تبدیل شود

بلینکن، همچنین افزود: «این همان چیزی است که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، به دنبال آن است»، رئیس جمهوری که بیش از 10 سال است قدرت را در این کشور در دست دارد.

او تصریح کرد: «این‌که چین به دنبال چنین هدفی باشد تعجب‌آور نیست، چرا که این کشور تاریخ شگفت‌انگیزی دارد، و فکر می‌کنم که اگر رهبران چینی را ببینی و به آنها گوش دهی، آنها به دنبال احیای چیزی هستند که فکر می‌کنند جایگاه واقعی آنها در جهان است

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، خاطرنشان کرد که هشدارها در مورد تایوان به دلیل سهم آن در اقتصاد جهانی از جمله تولید نیمه‌هادی‌ها «به‌طور استثنایی بالا» است.

بلینکن در ادامه هشدار داد که «اگر در نتیجه اقدامات چین، بحرانی در مورد تایوان ایجاد شود، با بحران اقتصادی جهانی مواجه خواهیم شد».

وی همچنین افزود «من فکر می‌کنم پیامی که چین به طور فزاینده‌ای از کشورهای مختلف در سراسر جهان می‌شنود این است که مشکل‌آفرینی نکنید

بلینکن، همچنین تاکید کرد: «ما و همه جهانیان می‌خواهیم که صلح، ثبات و وضعیت موجود در جهان، حفظ شود

بلینکن پیشتر از تمایل چین برای «بازنگری در نظم جهانی» انتقاد کرده بود.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، رویکردی «دوگانه» را در قبال چین اتخاذ کرده است، چرا که از یک سو «اقدامات چین برای آمریکا چالشی استراتژیک است و به دقت بر اقدامات آن نظارت می‌کند، و از سوی دیگر، گفت‌وگو با این کشور را به هدف این‌که تنش بین واشنگتن و پکن بهتر مدیریت شود، در چندین موضوع تقویت کرده است

در حالی مقامات دو کشور آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته نزد یک طرف ثالث جلساتی در سطح بالا برگزار کردند، که بلینکن، در ژوئن گذشته از پکن بازدید کرده بود.

موضوعات مورد مناقشه بین دو کشور طیفی گسترده و متفاوت دارد که برجسته‌ترین آنها تایوان است.

پکن همواره اصرار دارد که جزیره خودمختار تایوان، بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو کشور چین است و متعهد شده که کنترل آن را دوباره به دست گیرد.

شایان ذکر است چین فشارهای نظامی خود را بر جزیره خودمختار تایوان به ویژه از طریق برگزاری رزمایش‌ها و پروازهای هوایی، در ماه‌های اخیر تشدید کرده است.

در حالی که تعدادی از رؤسای جمهوری آمریکا، در گذشته، چین را برجسته‌ترین چالش استراتژیک آمریکا در درازمدت می دانستند، تحلیلگران آمریکایی، معتقدند که پکن بیش از آن‌که به دنبال راه‌حلی در صحنه بین‌المللی باشد، به دنبال محدود کردن نفوذ آمریکا در آسیا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا