ایران

رئیس پدافند غیرعامل: مسمومیت گازی دانش‌آموزان شیوه نوین جنگ سایبری بود

چند ماه پس از توقف روند مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در ایران و اظهارنظرهای متفاوت مقامات جمهوری اسلامی درباره چگونگی آن، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از آن با عنوان «شیوه نوینی از جنگ سایبری» نام برد.

غلامرضا جلالی روز چهارشنبه، ۲۱ تیر، در یک نشست خبری هر گونه «شیمیایی» یا «بیولوژیکی» بودن حملات به مدارس اغلب دخترانه در ماه‌های اخیر را رد و اعلام کرد: «یک نوع فناوری شناختی رسانه‌ای روی ذهن دختران ما اثر می‌گذارد و آن را تبدیل به یک عارضه پزشکی به نام اضطراب اجتماعی می‌کند.»

آقای جلالی در ادامه درباره «شیوه نوین جنگ سایبری» که بنا بر ادعای او در مسمومیت گسترده دانش‌آموزان نقش داشته گفت: «این یک فناوری جدید است که می‌تواند در زمینه ایجاد حالت فیزیکی با ابزار روان‌شناختی اثر بگذارد و چون خانم‌ها و جوانان حساس‌تر هستند، دشمن به‌ طور ویژه دختران جوان را مورد هدف قرار داد.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه مدعی شد که «اگر کسی به رسانه وابسته بشود دچار این مسمومیت می‌شود» و افزود: «توقف مسمومیت‌ها به صورت جالبی و با کنترل اخبار در رسانه‌ها انجام شد. به صورتی که پس از کنترل انتشار اخبار مسمومیت‌های سریالی در مدارس، دیگر شاهد ادامه مسمومیت‌ها نبودیم.»

اعزام نیروهای اورژانس پس از بروز مسمومیت مشکوک با گاز در میان دانش‌آموزان یک مدرسۀ دخترانه در سنندج، کردستان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی منکر کاربرد «مواد سمی» در حملات زنجیره‌ای به مدارس عمدتاً دخترانۀ ایران شد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیشتر در اواسط اسفند پارسال نیز مدعی شده بود که مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام «هراس اجتماعی» شده‌اند که عامل آن «مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندین کشور» است.

مسمومیت‌های گازی در مدارس اغلب دخترانه در بسیاری از شهرهای ایران از ماه آذر ۱۴۰۱ در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در کشور آغاز شد و تا اردیبهشت امسال هم ادامه پیدا کرد.

گستره این رخدادها و عدم واکنش سریع نیروهای امنیتی و ضد و نقیض بودن اظهارات برخی مقامات جمهوری اسلامی به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دست داشتن عواملی نزدیک به حکومت ایران در این رخدادها دامن زد.

مقامات جمهوری اسلامی ضمن انکار رابطه این مسمومیت‌ها با حمله‌های گازی اظهار نظرهای متفاوتی در این باره داشته‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هشتم اردیبهشت سال جاری در بیانیه‌ای به عنوان «نتیجه نهایی تحقیقات» خود در مورد حملات به مدارس مدعی شد که «تمارض» دانش‌آموزان و «هراس جمعی» از عوامل اصلی گسترش مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس عمدتاً دخترانۀ کشور بوده است.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان نهایی شد؛ «بمب‌های بد بو، عامل مسمومیت‌ها»

اما رئیس کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس شورای اسلامی ۲۱ خرداد از نهایی شدن گزارش این کمیته و ارائه آن به رئیس مجلس خبر داد و گفت که عده‌ای با استفاده از بمب‌های بد بوی موجود در بازار اقدام به مسمومیت دانش‌آموزان کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا