مقالات

راهکار های همگرایی تورکان خراسان – یونس رجایی

آنچه که در این مقاله مد نظرما هست راهکارهای همگرایی بین ترکان ساکن در حوزه زبانی ترکی خراسانی هست که در ادامه مختصر توضیح داده می شود.

راهکار های همگرایی تورکان خراسان – یونس رجایی1

1- کارشناسی ارشد مهندسی سازه، فعال در حوزه زبان و فرهنگ تورکی خراسانی، عضو نظام مهندسی تهران

[email protected]

چکیده

بنیان زندگی اجتماعی بر همگرای شگل میگیرد وهمگرایی اجتماعی نتیجه باورهای و آرمان هایست که در وجود آحاد جامعه تبلور یافته و به شکل رفتار های اجتماعی بازتاب می یابد، پیوند های زبانی، مذهبی، میراث معنوی ومنافع مشترک برابری اقتصادی از جمله عوامل موثر بر هم نوایی وهمگرای اجتماعی هستند ، اما انچه که در این مقاله مد نظرما هست راهکارهای همگرایی بین ترکان ساکن در حوزه زبانی ترکی خراسانی هست که در ادامه مختصر توضیح داده می شود. 

واژگان کلیدی: همگرایی، واگرایی، مهندسی اجتماعی، نفوذ اجتماعی 

1- مقدمه

همگرایی به لحاظ  مفهومی عبارت است از تقرب ونزدیک شدن افراد به سمت  نقطه ای مشخص که معمولا به عنوان هدف مشترک آنان شناخته می شود ، نقطه قابل همگرایی واگرایی می باشد که معنی جدایی و تفکیک از هم دیگر و دور شدن  ازهدف مشترک و حرکت به سمت هدف های خاص.

فرایند همگرایی و واگرایی در ارتباط با بازیگران سیاسی از احساس درک هدف و منفعت مشترک و یا برعکس آن اهداف و منافع متعارض شروع می شود[1]. در واقع گرایش افراد گوناگون به یک آرمان مشترک و متعالی و پای بندی به  الزامات آن اساس همگرایی را شکل می دهد و هر عاملی که باعث انزوا و دوری از آرمان و اعتقادات مشترک شود واگرایی را تشدید خواهد کرد.

2- هویت

هویت معلوم عامل پیوند آحاد یک ملت است و اقوام متشکله از یک ملت را چون تار وپود به هم گره میزند ورشته استوار همدلی و هم نفسی یک قومیت و یک  ملت به شمار میرود و بنابراین باعث و بانی وحدت و یک پارچگی قومی هست[2]

هویت یا کیستی به مجموع نگرش ها و ویژیگی ها و روحیات فرد وآنچه وی را از دیگران متمایز میکند اطلاق می شود هویت شامل مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی ،روانی ،فرهنگی ، فلسفی ،زیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیت  و ذات گروه به معنا یگانگی و یا همانندی اعضای آن با یگدیگر دخالت کنند و آنها را در یک ظرف  زمانی و مکانی معین و مشخص و قابل قبول وآگاهانه ازسایر گروه ها و  افراد متعلق به آن متمایزسازد .   

3- قومیت 

در مورد قومیت دوقلمرو نظری وجود دارد در یک قلمرو مکاتبات گوناگون فکری  درباره ماهیت قومیت به چشم میخورد. فصل مشترک این مکاتب در مفهوم قومیت هستند بر این اساس قومیت توصیف کننده گروهی است که دارای پیشینه تاریخی ، سرزمین تاریخی مشترک و زبان مشترک و همچنین دارای هویت و احساس تعلق به سرزمین خاص و منافع و علایق مشترک باشد .بنابرین ناسیونالیسم قومی ،احساس عمیق و تعلق ووفاداری  به یک گروه قومی است . 

و قلمرو دیگر به سیاسی شدن قومیت اشاره دارد و برنظم اجتماعی متمرکز هست بر این اساس انسجام اجتماعی ،نوعی توافق جمعی در خصوص باورها وارزش ها و هنجار های محوری جامعه هست[3] 

مباحث مربوط به قومیت در دومکتب دیرینه گرایی و ابزارگرایی تبلور یافته است ، دیرینه گرایی اولین بار توسط ادوارد شیلز که خود تحت تاثیر جامعه شناسی دین بود به کار برده شد.وی بر آن بود که نشان دهد که چرا در جوامع مدرن هنوز هم انواع پیوندهای اجتماعی قومی به حیات خود ادامه میدهند[4] دیرینه گرایی به پیوند های دینی خونی نژادی و اداب و رسوم نسبت داده میشود و طرفداران این مکتب به وجود نوعی ارتباط میان مردمی که اجداد و زبان مشترک و سرنوشت یکسان  برای خود تصور میکنند اعتقاد دارند[5]

دیدگاه ابزار گرایی در تعارض شدید با دیرینه گرایان هست که قومیت  را منبع ساخت اجتماعی سیاسی فرهنگی برای گروه های مختلف زینفع و منزلتی میداند ، عقیده اساسی آن ساخت مندی اجتماعی قومیت و توانایی در گسست میراث های فرهنگی متنوع قومی  با منظور تداوم بخشیدن به هویت فردی یا گروهی خویش هست . ابزارگرایان قومیت را ابزاری می دانند که گروه ها یا نخبگان برای رسیدن به اهداف خود مورد بهره برداری قرار میدهند

گرایش افراد به فرهنگ ،زبان، و تاریخ پیشینیان خویش امری طبیعی هست و برخواسته از هویت روح انسانی هست گرایش به حفظ میراث گذشته گان  و وفاداری به نیات و مقاصد قومی و گروهی و اتحاد قوم مداری در مقابل دیگرانی که ممکن است تهدید کننده منافع قومی باشند امری قابل درک است[6]

جامعه شناسان وجود مشخصه هایی چون نام جمعی، افسانه ،تبار مشترک،تاریخ و فرهنگ مشترک و احساس پیوستگی را برای گروه قومی لازم میشمرند .ماکس وبر از واژه گروه قومی برای اشاره به نوعی باور جمعی در بین اعضای گروه  نسبت به نیاگان مشترک بهره برده است . در جامعه شناسی معاصرگروه قومی را  برحسب فرهنگ ،تبار ،زبان و منافع مشترک شناخته می شود .قوم یک ملت بالقوه و ملیت یک قومیت فعال هست[7] 

راهکار های همگرایی ترکان خراسان 

1-مهندسی اجتماعی جامعه ترک خراسان با تکیه بر موضوعات قومی

1-1-ترویج هویت قومی

2-1-تبلیغ هویت فرهنگی 

3-1-ایجاد عاطفه  جمعی

4-1-نفوذ اجتماعی

2-معرفی سرمایه های فرهنگی ترکان خراسان به جامعه ترک  خراسان

3-تشکیل انجمن ادبی

1-3- تشکیل شب شعر ترکی

2-3-معرفی نویسنده گان به جامعه 

3-3-معرفی و تبلیغ کتب های ترکی 

4-تشکیل انجمن فرهنگی 

1-4- معرفی مفاخر ترک خراسان 

2-4- ثبت المان  های فرهنگی ترکان خراسان

4-3 تشکیل دور همی دوتار نوازی 

5-ایجاد صندوق پولی مالی 

1-مهندسی اجتماعی جامعه ترک خراسان با تکیه بر موضوعات قومی

1-1- ترویج هویت قومی

قوم یک گروه انسانی نژادی است که در چارچوب آن زبان و فرهنگ و سبک زندگی و تمنیات گروهی ویژه ای برخوردار است برداشت این است که به  یک گروه زمانی قوم گفته می شود که  اعضای آن داری نیا واجداد مشترک باشند .با توجه به عدم خلوص نژادی که  در اکثر گروه های انسانی به وجود آمده است مهم ترین  نمادی که با آن یک قوم از اقوام دیگر شناخته می شود زبان و فرهنگ آن قوم هست ،بر این اساس هویت قومی مجموعه ای از مشخصات اساسی اجتماعی و فرهنگی و تاریخی است که دریک گروه انسانی ظهور پیدا کرده است وآن گروه را از سایر گروه ها متمایز میکند. 

هویت قومی چه در یک جغرافیا واقع باشند و یا اینکه در جغرافیای متفاوتی قرار داشته باشند همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکسان هستند به عنوان مثال هویت قومی تورکان ساکن در خراسان و ساکنان جمهوری آذربایجان یکسان میباشد حال گرچه در دردو جغرافیا متفاوت واقع شده باشند ،زمانی این همگون بودن هویت قومی قابل درک خواهد بود که درد اقوام در دیگرجغرافیا را درد خود و شادی آنها را نیز شادی خود بدانیم که  این موضوع در مسئله قره باغ برای جهانیان مسجل شده که سایر ملل تورک چگونه با هم تباران وهم زبان خود در جمهوری آذربایجان ابراز همدردی کردن و تا پیروزی و آزاد سازی کامل مناطق اشغالی چه به صورت  مادی و چه به صورت معنوی کنار زرمندهگان و ساکنان جهموری آذربایجان  ایستادن و ازآنان حمایت کردند.

2-1-تبلیغ هویت فرهنگی 

در برخی نگرش ها نوع پوشش سنت  های مذهبی و سبک و نوع موسیقی مورد استفاده ، عناصر فرهنگی هستند که علیرغم اشتراکات فرهنگی ،هویت های فرهنگی ملت ها ،گروه ها و اقوام را تشکیل می دهند. فرهنگ های ملی و قومی و طایفه ای ، محلی که در تعاملات فرهنگی به عنوان “فرهنگ ما” به آن اشاره میکنند همان هویت های فرهنگی گروه ها هستند[8].

در حالی که هویت های جهانی وفراملی در حال گسترش هستندو انسان های روی  زمین روز به روز سلایق ، تعلقات و ادراکات  جهانی تری پیدا میکنند ، هویت های فرهنگی اقوام که برآیند مقاومت در مقابل فرهنگ جهانی هستند که روز به روز قدرت و ظهور بیشتری می یابند حتی پیشبینی می شود فرهنگ جهانی مجموعه  بسیار متنوع  گسترده ای از فرهنگ های کوچک محلی و قومی باشد.

یعنی هر قومی بیشتر فرهنگ خودش را تبلیغ نماید و به اشکال گوناگونی عرضه نمایید جایگاه خودش را در این عرصه رنگارنگ فرهنگی اقوام حفظ و ارتقا خواهد داد ، گرچه سه دهه گذشته ترکان خراسان تحرکات حداقلی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قومی خود انجام داده اند ولی برای اینکه ابتدا در عرصه محلی و سپس در جامعه جهانی فرهنگ خود را ترویج دهند بایستی اقدامات اساسی صورت گیرد ، بدین صورت که ابتدا در عرصه محلی با تمام توان در برابر غارت گران و جاعلان فرهنگی ایستادگی نمایند که این امر با ترویج فرهنگ ترکی در خراسان که از طریق ثبت در میراث فرهنگی استان و تهیه و ساخت فیلم های کوتاه و بلند در مورد پوشش ، زبان ، اداب و سنن و موسیقی و … و استفاده از این پوشش و موسیقی در مجالس و گرد همایی ها و برگزاری  مراسم هایی در این باب در سطح شهر های ترک نشین خراسان و سپس  باانتشار همین فیلم ها در فضای مجازی و اشتراک گذاری آن در تلوزیون های کشور های ترک زبان وسپس شرکت در فستیوال ها ی جهانی اقوام با موضوعیت فرهنگ ترک های خراسان قدم در عرصه جهانی گذارد. هر فرهنگ پویایی صرفا از طریق تبلیغ و ترویج آن می تواند پایدار بماند و گرنه در این بازار رنگارنگ رقابتی قطعا بدون این دو بازو نابود خواهد شد.

3-1-ایجاد عاطفه جمعی 

عاطفه جمعی عمیق اکثرا طی مناسک جمعی مانند اعیاد یا مراسمهای مذهبی و جشن ها و یا مراسم بزرگداشت  شخصیت ها به وجودمی آید و بدین نحو موجبات افزایش و تحکیم انسجام اجتماعی را فراهم می کند. عاطفه جمعی ناشی از مناسک جمعی نوعی سرافرازی و غرور جمعی به وجود می آورد ، کنشگران شرکت کننده در این مناسکات منافع خود و دیگران را یکی دیده و خود را متعلق به جمع و جمع را از آن خود می داند، در جریان  انجام مناسک دو فرایند عمده به هم پیوسته اتفاق می افتد ؛نخست عاطفه جعی اییجاد شده به صورت نیرویی و رای تک تک افراد عمل کرده  و فرد را راجع به خود متعهد می کند و دوم اینکه بعضی از اصول و قواعد اساسی قدسی می شوند و افراد آنها را درونی می کنند و به طوریکه قواعد و نهاد هایی که این چنینین قدسی شده اند به صورت پارامتریک و نه به شکل متغیر وارد محاسبات عقلانی شخص می شوند[9] و عاطفه جمعی موجب می گردد تا میدان تعاملی ایجاد گردد که زمینه ساز شکل “ما” می  باشد که دراین میدان تعامل احساسات مثبت افراد نسبت به هم شکل میگیرد .

آنچه که امروز جامعه ترک خراسان به شدت بدان نیازمند هست برگزاری بزرگداشت مفاخر ترک خراسان میباشد که موجب شکل گیری یک عاطفه جمعی میگردد وادامه این حرکت و تداوم ان باعث شگل گیری حس قوم دوستی بین اعضای جامعه ومنجربه تسریع بیداری ملی ترکان میگردد،که چنین مراسمی را می توان برای بزرگ داشت بزرگانی چون نادرشاه کبیر و یا ادیب و فیلسوف صید علیخان درگزی و یا ججو خان درگزی و جبارخان نازگلی قوچانی و… برگزار نمود . 

اهمیت این موضوع چنان هست که ترک های ترکمن چندین سال هست چنین بزرگ داشتی برای مفاخر ملی ترکمن یعنی مقخدوم قلی فراغی برگزار میکنند و این بزرگداشت علاوه بر اینکه موجب شکل گیری پیوندی عمیق بین ترکمن ها شده بلکه باعث ایجاد یک غرور ملی بین اعضای این جامعه نیز شده است. و یا بزرگداشت استاد علی محمد بلوچ که در چابهار برگزار میشود که تداوم آن باعث ایجاد نوعی پیوند عمیق قومیتی  در بین قوم بلوچ شده است.  و علت این پیوند قومیتی ایجاد حس تعلق بین اعضای جامعه هست  که هرچقدر این پیوند بیشنر باشد عاطفه و حس قوم دوستی قوی تری بین آن جامعه شکل میگرد.

4-1-نفوذ اجتماعی 

تئوری نفوذ اجتماعی پدیده روانی را توضیح می دهد که رابطه آشکاری با نیروی اجتماعی دارد. نیروی اجتماعی می تواند به عنوان الگو یا شکلی از  روابط بین شخصی، مورد تغیر قرار میگیرد که بر سازگاری و یا وفاق بین اعضا در یک گروه تاثیر میگزارد؛که آن می تواند ازطریق سازگار کردن دیدگاه ها یا نگرش های دیگرانی که افراد با آنها در ارتباط می باشند و به عنوان یک تلاش فردی در هر موقعیت شکل میگیرد و افراد برای رسیدن به اهداف به انگیزه های کنشی نیاز دارند .

افراد اساسا برای حفظ و ایجاد روابط نه تنها به خانواده و  دوستان بلکه به مردم در جامعه به عنوان یک کل از قبیل افراد مشهور و افراد تاثیر گزار نیاز دارد و برای اینکه افراد یک جامعه با ارزش های آن جامعه هم تراز قرار بگیرند و اعتبار فرهنگی آن جامعه را حفظ کنند نیاز به یک سری افراد  تاثیر گزار و شناخته شده  دارند تا بر نگرش و ارزش ها و رفتار های افراد جامعه تاثیر بگزارد و آنها رابرای یاری به جامعه خود آماده و همراه می سازد[10]

جهت نفوذ در جامعه و تبلیغ و توسعه فرهنگی بیشتر از شاخصه هایی استفاده میشود که بیشتر جلب توجه مردم قرار میگیرند و این شاخصه ها با پتانسیلی که دارند باعث جذب بیشتر مردم به سمت هدف مد نظر می باشد و یکی از این شاخصه ها چهره ها مشهور هستند که از جایگاه والایی بین مردم برخوردار هستند مانند بازیگران و فوتبالیست ها و خواننده ها می باشند ، در شرایط امروزه جامعه ترکی خراسان که اکثر چهره های شاخص خود مورد نفوذ قرار گرفته اند و در فرهنگ بیگانه غرق شده اند لازم هست که از افرادی که تعصب قومی دارند و پتانسیل چهره و مشهور شدن را دارند حمایت شود و از آنها برای نفوذ بیشتر در جامعه ترک خراسان استفاده کرد .امروزه در خراسان آنچه که میان جامعه ترک مهم و ضروری هست و جای خالی حضور آن نیز  احساس میشود حنجره های هایی هستند که از آن فقط نوای خوش ترکی بتراود و فعالان فرهنگی باید برای کشف و معرفی و تبلیغ چنین چهره هایی هر چه بیشتر تلاش نمایند .البته اخیرا چهره های نیز ظهور کردهاند که کامل پتانسیل جهانی شدن دارند ولی متاسفانه آنطور که باید مورد حمایت واقع نمی شوند. 

حمایت و معرفی و شاخص کردن این چنین افراد میتواند نقش اساسی در توسعه و تداوم و معرفی فرهنگ ترک در سطح استان و البته کشور داشته باشد.

جامعه ترک خراسان در صورت ارتباط گرفتن با شبکه تلویزیونی کشور های ترک زبان مانند آزربایجان و ترکیه واوزبکستان،ترکمنستانو… قابلیت این را دارند که به سرعت فرهنگ خویش را از طریق همین اشخاص ذی نفوذ در جامعه ، به مردم کشورمان و البته به مردم ترک در ایران و سایر نقاط دنیا معرفی نماید. شبکه های تلوزیونی ترکیه وآذربایجان با توجه به اینکه از مخاطبان وبیننده گان  قابلی توجه ای برخوردار هست می توانند درمعرفی فرهنگ و جذب ترک های خراسان به فرهنگ خودشان کمک شایانی نماید.

2-معرفی سرمایه های فرهنگی ترکان خراسان به جامعه ترک  خراسان

سرمایه فرهنگی یک مفهوم جامعه شناسی میباشدو به تمرکز و انباشت انواع مختلف کالا های ملموس فرهنگی اطلاق میگردد و به طور دائم در اختیار و قلمرو امکانت یک قشر و یل یک گروه قومی هست، برای تحقق سیاست گذاری های اجتماعی و مدیریت استراژیک فرهنگی در یک جامعه و در یک کشور ،شناخت بستر و سرمایه های فرهنگی یک جامعه حتمی و ضروری هست .

ظرافت های زبانی همچون لهجه و گرامر سنت های های قومی مانند خله خلته یا چله چخدی ،و یووآر سنت کریب توتماق و..،باور ها  ،موسیقی ، پوشاک ، رقصهای آیینی و قرصه ای ، قوشمه ، دوتار،خوراکی ها و… همه از سرمایه های فرهنگی قومی ترک ها در خراسان هست .

هر سرمایه ای یک سرمایه نمادین دارد وهر سرمایه فرهنگی نیز یک سرمایه نمادین فرهنگی دارد و برای ابقا و حراست از سرمایه های فرهنگی علاوه بر اینکه باید بدان ارج قایل شد بلکه سرمایه نمادین آن فرهنگ را نیز شناخت و به جامعه خویش معرف نمود و برای آن ارزشی والا قایل شد مثلا سرمایه نمادین فرهنگی دوتار ترکی خراسان مرحوم حاج قربان سلیمانی هست که یکی از ماندگار ترین نماد های فرهنگی دوتار می باشند که با فوت ایشان علم دار این فرهنگ پسر شایسته ایشان استاد علیرضا سلیمانی و استاد محمد یگانه هست ، یا سرمایه های نمادین قوشما این ساز بادی کهن ترکی  استاد رضا قلی پور،استاد قلی سجادی ، و استاد محمد قاپاقی می باشد که به اتفاق همه ترک هستند که با فوت ایشان  کسی نتوانسته انطور که باید جای خالی ایشان را پر نماید امید هست اقای پریدختیان از درگز و اقای محمد یزدانی از بجنورد و جناب رختیانی از بجنورد در آینده جای خالی ایشان را پر نماییند و بخشی از سرمایه نمادین فرهنگی موسیقی ترکی خراسان باشند.

براینکه این سرمایه ها و نماد های فرهنگی آن ها نابود نشوند و یا مورد دستبرد های فرهنگی قرار نگیرند واجب و ضروری هست که مادام تبلیغ شوند و برنامه هایی برای معرفی آنان ساخته شود و کتب و مقالاتی در هر زمینه از این سرمایه ها نوشته و انتشار داده شود.

3-تشکیل انجمن ادبی

تشکیل انجمن ادبی جز ضرورت های لاینفک هست که  باید تشکیل گرددو فعالیت های خود را آغاز نماید ،تشکیل انجمن ادبی ترکان خراسان به منظور جذب استعداد های برتر ادبی تورک خراسان که می تواند نقش چهره های ادبی ترک در خراسان را در همگرایی قومی تشدید نماید 

ایجاد یک انجمن ادبی می تواند نقش شاعرین واساتید و فعاین فرهنگی را در محیط حرفه ای ادبیات و شعر تورکی در کشور و البته خارج از مرز های کشور بیشتر کند و به نوعی ما بتوانیم نقش آفرینی و جریان سازی کنیم ، فعالیت های ادبی باید چند بعدی شوند طوری که انجمن ادبی مختص شب شعر و شعر خوانی نباشد بلکه باید فعالیت های متنوعی را در انجمن ادبی انجام نماییم از جمله نگار خانه های تجسمی برنامه ادبی و شعر خوانی معرفی اثار نویسنده گان و البته معرفی و تشویق نویسنده  گان به نوشتن هر چه بیشتر آثار ترکی خراسانی و ایجاد برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان مان برای معرفی آنان با هویت های فرهنگی و تاریخی مان .

1-3-تشکیل شب شعرهای ترکی در خراسان

تشکیل  شب شعر های ترکی خراسانی ضرورتی هست انکار ناپذیر که علاوه بر اینکه موجب کشف استعداد های جوان میشود زمینه های همگرایی بین ترکان را نیز فراهم می نماید و اگر این هم نشینی ها تداوم یابد فعالیت  های فرهنگی مان را نیز متحول می گردد و تاثیر این شب شعرها بر جامعه ترکان خراسان به گونه ای خواهد بود که جوانانی در این عرصه ظهور میکنند که هم با هویت واقعی شان آشنا خواهند شد و هم  اینکه  برای اشاعه و معرفی هویت ترکی مان در جامعه مثمر ثمر خواهند بود ، ضروری هست که هرچه سریع تر به برگزاری این شب شعر ها با صلابت و استوار در جهت همگرایی ترکان در خراسان اقدام نماییم.

2-3-معرفی نویسنده گان و تبلیغ کتب و مقالات ترکی خراسانی

معرفی نویسنده گان و اثارآنها به جامعه نقش هدایت گری آنها را تسریع می بخشد و به اشاعه تفکرات سازنده شان و نقش آنها بر جامعه کمک شایانی می نماید ما شخصیت های بزرگ و برجسته با تفکرات سازنده در جامعه مان داشتیم که تبلیغ و نشر تفکرات شان در زمان خود صورت نگرفته وبه همین دلیل موثر واقع نشده  مانند تفکر صمد خان شجاع ادوله و اندیشه اش در ارتباط با مشروطه ،ایشان بر این باور بود مسئله مشروطیت جدای آن چیزی هست که سیاست مداران ناآگاه اذعان میکنند بلکه واقعیت این است که خلق فارس شروع کرده است به باز کردن چشمش و شناختن خودش آنها دیگر نمیخواهند تورک ها بر انها سلطنت نمایند بلکه میخواهند یک خانواده فارس را به سلطنت برسانند[11]..

از انجایی که این شخصیت آگاه هیچوقت نتوانست دیدگاهش را آشکارا بیان نماید به همین خاطر دیدگاه ایشان در ارتباط با مشروطیت و اهداف پشت پرده آن ناگزیر در خفا ماند

و اما نویسنده گان و آثاری داریم که در زمان خود به جامعه معرفی گردیدند وقتی چنین تفکری در زمان خود به جامعه معرفی میگردد در واقع میزان تاثیر گذاری اندیشه هایش نیز بیشترو  موثر خواهد بود.  

ما بایستی چهره های تاثیر گذار و اندیشه هایی که موجب یک همگرایی قوی می باشند و همچنین  الگوی مناسب را به جامعه مان به خصوص نسل جوان وهویت گرای مان ارایه میدهند معرفی نماییم چرا که چنین شخصیت و اندیشه هایی برای ایجاد یک همگرایی و همسویی جامعه تورک خراسان نقش  بس پر رنگی را ایفا می نمایندبه مانند استاد اسماعیل سالاریان و یا جناب رنجبران و….

حال با توجه به اینکه نه رسانه ای در اختیار داریم و نه تریبونی که بتوانیم چنین شخصیت هایی را تبلیغ و اشاعه نماییم ولی با توجه به تاثیر گذاری شبکه های مجازی میتوانیم از این دریچه تا حد ممکن از نویسنده گان و اشاعه دهندهگان  تفکر همگرایی ترکهای خراسان بهره برداری نماییم وهم چنین با خرید کتاب های این عزیزان و توزیع آن در جامعه مان  شخصیت و تفکر این عزیزان را در جامعه مان نشر دهیم.

   

تصویر شماره 1:                                   تصویر شماره 2:                          تصویر شماره3:

تصویر شماره 1:کتب منتشر شده استاد اسماعیل سالاریان

تصویر شماره 2: نادر و ایل و تبارش به قلم استاد بهمن رنجبران

تصویر شماره 3: تمثیل و مثل ترکی جلد دوم به قلم استاد اسماعیل سالاریان

4-تشکیل انجمن فرهنگی

انجمن به دسته ای از مردم گویند که در جایی گرد هم آمده باشند و یا جای این گرد هم آیی که برای هم اندیشی یا رایزنی است .برترین چیزی که مایه جدایی کاربرد واژه انجمن به جای یک گروه یا  دسته از مردم می شود داشتن انگیزه یک  سان  هست .

تشکیل انجمن  فرهنگی از کارهای پایه و بنیادین  هست که باید صورت پذیرد ،راه  اندازی چنین  انجمنی گسترش  برنامه ها و پیگیری  طرح ها را آسان می کند که به تسریع در هدف گذاری فرهنگی، برنامه ریزی و وانجام طرح  ها کمک شایانی میکند .

با توجه به اینکه تشکیل انجمن موجب وضع شیوه نامه  های رفتاری و آیین نامه برای اعضا  میگردد باعث میشود هدف گذاری ها و نتیجه گیری ها سیستماتیک گردند که نهایتا مانع از اتلاف زمان برای دریافت نتایج فرهنگی میگردد

با تشکیل  انجمن فرهنگی به مواردی چون معرفی مفاخر ترک در خراسان ،گرد هماییهای دوتار نوازی و  قوشمه نوازی و همچنین رجوع وپیگیری ثبت المان های فرهنگی بیشتر پرداخته شود 

1-4معرفی مفاخر تورکی خراسانی به جامعه تورک در خراسان

واژه مفاخر و فخر تنها به حوزه انسانی و اشخاص دلالت ندارد بلکه مفاخر را میتوان به اشخاص، اشیا و رویداد ها وحتی به پدیده طبیعی نیز نسبت داد در واقع مفاخر را میتوان به هر پدیداری که دارای شاخصه هایی شده باشد که بتوان به آن افتخار کرد ،معنا نمود. مروزه در مواجهه با فرهنگ جهانی سازی،اهمیت هویت های قومی و ملی در عرصه های خرد وکلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری می باشد .مفاخر یک ملت رابطه ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانی سازی دارد.مفاخر افراد یا پدیده هایی هستند که می توانند به آنها افتخار کرد و یا به عبارتی مایه فخر و مباهات هستند. 

عصر حاضر را عصر جهانی شدن و سلطه رسانه های جمعی و دیجیتالی نامیده اند ،عصری که درآن فرهنگ ها ی متکثر به سمت همگرایی در حال تغیرند و جریان سلطه جهانی در این روند به دنبال کسب منافع فرهنگی خود هست[12] معرفی مفاخر تورک به جامعه تورک خراسان از چند حیث مهم هست اول اینکه جامعه مان را با مفاخرش آشنا و سپس از گزند غارت گران فرهنگی در امان نگهش میداریم و همچنین در روند جهانی سازی از طریق مفاخرمان خود را معرفی می نماییم ،که چنین عملی جامعه را رفته رفته جامعه تورک را به یک نقطه همگرایی سوق میدهد.

اگر در بخش انسانی مفاخر بخواهیم چند تن از مفاخر قومی مان را بیان نماییم میتوان به نادرشاه  افشار،اعبدالحسین تیمورتاش ، بدری تیمورتاش ،صیدعلی خان درگزی ،باباالیاس خراسانی ،حاج بکتاش ولی نیشابوری، حاج قربان سلیمانی،سردارججوخان درگزی ،سردار جبارخان نازگلی ،سپهبد شهید صیاد شیرازی وجهان پهلوان احمد وفادار وشاعر گرانقدر حسن اوغلو اسفراینی و همچنین صد ها مفاخر تورک دیگر اشاره کرد.

و در بخش پدیداری نیز به دوتارتورکان خراسان به موغام های  دوتار و همچنین قوشمه و رقص آیینی تورکان خراسان اشاره کرد.

این امر مهم بر عهده فعالین فرهنگی هست که در جهت معرفی و شناساندن مفاخرمان تلاش نمایند که هم در مقیاس محلی و هم اینکه در پدیده جهانی سازی فرهنگی حرفی برای بیان داشته باشیم.

مراجع

[1] عوامل تاثیر گزاربر همگرایی و واگرایی اقوام ایران،حافظ نیا 373:1385

[2] هویت وتاثیر آن بر جامعه،احمدی 96:1378

[3] قومیت ها واثر آنها بر همگرایی جامعه اسلامی،بابایی 1378

[4] بررسی روش شناختی ونظری مطالعه های مرز های قومی،ابراهیمی 22:1381

[5] بقایا زوال قومیت ها در عصر جهانی شدن،میرمحمدی 21:1383

[6] مقاله هویت قومی انسجام اجتماعی و امنیت ملی –بهزاد رضوی آل هاشم

[7] فصل نامه مطالعات راه بردی – چاپ سال 1377 صفحه 130

[8] چالش واگرایی هایی هویت جهان اسلا م ،اعبدلرسول یعقوبی 

[9]مقاله نظام ایلی و فردای آن در فرایند توسعه  ملی،مسعود  چلبی 1372

[10] مقاله نفوذ اجتماعی هون ساپورن و پوریوت 158:2016

[11] «کتاب مراغه به روایت تصویر ،مسعود غلامیه 101،85»

[12] مقاله تبیین شناخت مفاخر برای هویت فرهنگی معاصر ایران،ایمان زکریایی کرمانی،07/92

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا