جهانسیاست

رجب طیب اردوغان: با روسیه گفت‌وگو می‌کنیم تا لیبی «سوریه ای» دیگری نشود

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به این موضوع که درباره اوضاع لیبی با روسیه صحبت خواهد کرد، تاکید نمود که آنکارا اجازه نخواهد داد تا لیبی به سوریه ای دیگری تبدیل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اظهار داشت که تمایل دارد قبل از دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در استانبول در روز هشتم ماه آتی، تماس تلفنی با وی برقرار کند تا با او اوضاع در لیبی را مورد بررسی قرار دهد.

 

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که پوتین در نگاه خود نسبت به خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی بازنگری کند، هشدار داد که اگر این امر رخ ندهد ممکن است لیبی به یک سوریه دیگر تبدیل شود.

 

به گزارش خبرگزاری تی ار تی، رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: «ترکیه و لیبی می‌توانند به صورت مشترک به عملیات اکتشاف در دریای مدیترانه بپردازند.»

 

وی در ادامه به اقدام دولت یونان در اخراج نماینده لیبی از این کشور اشاره کرد و بیان داشت: «این اقدام یونان رسوایی بین‌المللی بوده و آنها بهای این اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی پرداخت خواهند کرد.»

 

آقای اردوغان همچنین گفت که به نخست وزیر یونان پیشنهاد داده تا درباره لیبی به گفت‌وگو بنشینند.

 

«نیکوس دیندیاس» وزیر خارجه یونان روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که آتن به «محمد یونس المنفی» سفیر دولت وفاق ملی لیبی ۷۲ ساعت مهلت داده تا یونان را ترک کند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت ترکیه ۱۰ روز پیش در شهر استانبول با حضور رئیس‌جمهور ترکیه و  رئیس دولت وفاق ملی لیبی «فائز السراج» دو یادداشت تفاهم امضا کردند که یکی در خصوص تعیین مناطق نفوذ دریایی دو کشور و دیگری مربوط به تقویت همکاری امنیتی دو طرف بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه سخنانش تاکید کرد که کشورش در حال حمایت از مرزهای ناتو بوده هر چند که برخی کشورهای عضو این پیمان موانعی را در سر راه ترکیه قرار داده‌اند.

 

وی به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز اشاره کرد و تصریح داشت که هدف اساسی ترکیه خالی کردن منطقه شمال سوریه از وجود عناصر تروریست‌ بوده و بر حق مسلم ترکیه پیرامون این خواسته در مذاکره با روسیه و آمریکا تاکید کرده است.

 

.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا