جهان

روسیه در یکی از بزرگ‌ترین حملات خود علیه اوکراین ده‌ها موشک به خاک این کشور شلیک کرد

روسیه در یکی از بزرگ‌ترین حملات خود از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین در ساعات پُر رفت‌وآمد صبح جمعه ۲۵ آذر بیش از ۷۰ موشک به خاک این کشور شلیک کرد؛ تحت تاثیر این حملات دولت اوکراین ناگزیر شد برق سراسر کشور را قطع کند.

بنابر اعلام فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، از مجموع ۷۶ موشکی که به سوی این کشور شلیک شده ۶۰ مورد رهگیری و در آسمان منهدم شده است.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین نیز در اطلاعیه‌ای که در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرده، گفته است: «۷۹ موشک روسیه از جمله ۷۲ موشک کروز از دریای خزر و دریای سیاه شلیک شده و هدف آن‌ها زیر ساخت‌های حساس کشور بود.»

بر اساس این گزارش، قبل از شروع حملات موشکی، جنگنده‌های روسیه با هدف «فریب دادن و منحرف کردن» پدافند ضدهوایی در نزدیکی حریم هوایی اوکراین به پرواز درآمدند.

مقامات اوکراینی می‌گویند که به دنبال این حملات موشکی در یک مجموعه مسکونی در شهر کریفیی ریه، زادگاه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، در نواحی مرکزی این کشور دو نفر کشته شده و یک نفر دیگر نیز در پی گلوله‌باران شهر خرسون توسط ارتش روسیه جان باخته است.

وزیر انرژی اوکراین نیز اعلام کرد که در پی حملات روز جمعه دست‌کم ۹ تاسیسات انرژی از جمله نیروگاه‌های تولید برق آسیب دیده‌اند. برقِ حدود ۵۰ درصد از منازل مسکونی قطع شده و انتقال برق به مولداوی، همسایه جنوب غربی اوکراین نیز با اختلال روبه‌روست.

به گفته او فعالیت سه نیروگاه هسته‌ای این کشور نیز تحت تاثیر قطع برق کاهش یافته است.

سخنگوی فرمانداری نظامی کی‌یف نیز گفت ۴۰ موشک به سوی پایتخت اوکراین و نواحی اطراف آن شليک شده ولی ۳۷ مورد از آن‌ها در آسمان رهگیری و منهدم شده‌اند.

این مقام اوکراینی، حملات موشکی صبح جمعه را یکی از «بزرگ‌ترین» حملات روسیه از شروع تهاجم نظامی به خاک کشورش دانست. بر اساس گزارش‌ها، برق و آب در بخش گسترده‌ای از شهر کی‌یف و حومه آن نیز قطع شده است.

پیشتر در روز پنجشنبه، رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفته بود که «بی‌تردید ارتش روسیه تلاش خواهد کرد در آینده نزدیک و احتمالا در ماه ژانویه شهر کی‌یف را تصرف کند». این مقام نظامی اوکراینی پیش‌بینی کرده که «این حمله احتمالا از خاک بلاروس، همسایه شمالی اوکراین آغاز شود».

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، قرار است روز دوشنبه آینده برای مذاکره با رییس جمهوری بلاروس به این کشور سفر کند.

حملات روز جمعه نهمین حمله گسترده موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین از ماه اکتبر تاکنون است و به نظر می‌رسد خسارت‌هایی که به بار آورده از حملات قبلی بیشتر است.

همزمان گزارش‌ها حاکی است که نبرد سنگین در جبهه‌های شرقی اوکراین ادامه دارد و به گفته ستاد نیروهای مسلح این کشور، ارتش روسیه به حملات خود برای تصرف شهرهای باخموت و آودیئیفکا در استان دونتسک ادامه می‌دهد.

بنابر اعلام وزارت دفاع بریتانیا، هدف حملات ارتش روسیه در استان لوهانسک پیشروی به سمت شهر اسواترفه در غرب این استان است.

در همین حال، خبرگزاری‌ رسمی روسیه گزارش داد که گلوله باران یک روستا در مناطق تحت کنترل روسیه در شرق استان لوهانسک ۱۱ نفر کشته، حداقل ۲۰ نفر مجروح و ۲۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

فرماندار منصوب مسکو در مناطق اشغالی استان لوهانسک حملات ارتش اوکراین به مناطق غیرنظامی را «وحشیانه» توصیف کرد. او مدعی شد که ارتش اوکراین با هدف «کشتن تعداد هر چه بیشتری از غیرنظامیان به ساختمان‌های مسکونی، مدارس و مراکز خرید حمله می‌کند».

خبرگزاری‌های بین‌المللی بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل ادامه وضعیت جنگی و عدم دسترسی به مناطق نزدیک به خطوط مقدم جبهه قادر نیستند ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند.

روسیه حمله به زیرساخت‌های اوکراین را تکذیب نمی‌کند اما مدعی است که هدف این حملات، تضعیف ارتش اوکراین است. در مقابل اوکراین حملات موشکی روسیه به خاک خود را مصداق «جنایت جنگی» می‌داند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا