جهان

روسیه کشته شدن هزار و ۳۵۱ نظامی خود در جنگ اوکراین را تایید کرد

سرگئی رودسکوی معاون رییس ستاد کل ارتش روسیه، روز جمعه پنجم فروردین گفت در جریان «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین هزار و ۳۵۱ نظامی روس کشته و سه‌هزار و ۸۲۵ سرباز دیگر زخمی شدند.

در آغاز دومین ماه تهاجم روسیه علیه اوکراین، روسیه از حمله موشکی به بزرگترین انبار سوخت در نزدیکی کی‌یف خبر داد، جو بایدن به لهستان و نزدیکی مرز اوکراین رفت، و به رغم گزارش‌ها، مسکو کشته شدن ۱۳۵۱ سرباز خود را تایید کرد.

سرگئی رودسکوی معاون رییس ستاد کل ارتش روسیه، روز جمعه پنجم فروردین گفت در جریان «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین هزار و ۳۵۱ نظامی روس کشته و سه‌هزار و ۸۲۵ سرباز دیگر زخمی شدند.

اوکراین و کشورهای غربی تعداد تلفات روسیه در این جنگ را بسیار بیش از این می‌دانند و چند روز پیش نیز یک مقام ارشد ناتو برآورد کرد که بین هفت تا ۱۵ هزار نیروی روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که اوکراین با ضدحملات خود نیروهای روسیه را به ۳۵ کیلومتری کی‌یف عقب رانده و مناطق این محدوده را بار دیگر به کنترل خود درآورده است.

بنابر این گزارش، نیروهای روسیه در جنوب اوکراین همچنان در تلاش برای دور زدن میکولایف و حرکت به سمت اودسا هستند اما پیشرفتشان به دلیل مسائل لجستیکی و مقاومت اوکراین کند شده است.

همچنین روز جمعه وزارت دفاع روسیه از نابود کردن یک انبار سوخت در نزدیکی کی‌یف با استفاده از موشک «کالیبر» خبر داد و آن را بزرگترین ذخیره سوخت ارتش اوکراین خواند.

همزمان شهردار بوریسپیل، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کی‌یف، گفت حدود بیست هزار نفر به درخواست‌ها برای تخلیه شهر پاسخ دادند و از خانه‌های خود فرار کردند.

او از دیگر ساکنان نیز خواست شهر را تخلیه کنند، زیرا حضور غیرنظامیان در روستاهای اطراف، پاکسازی نیروهای روس در منطقه از سوی نیروهای اوکراینی را دشوار کرده است.

همچنین روز جمعه فرماندار دنیپرو، در شرق اوکراین، از اصابت دو موشک روسیه به یک واحد نظامی در حومه این شهر خبر داد و گفت این حمله «ویرانی‌های جدی» به بار آورد و جست‌وجو برای بازماندگان در میان آوار ادامه دارد.

از سوی دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا روز جمعه از تمهیدات جدید برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه سخن گفتند.

در همین روز جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در سه نشست ناتو، گروه ۲۰ و گروه ۷ به اروپا سفر کرده، به شهر ژِژوف لهستان رفت تا با مقام‌های لهستان، نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور و پناهجویان اوکراینی اسکان‌یافته در این شهر دیدار کند.

مقام‌های ماریوپل، در جنوب اوکراین، نیز روز جمعه اعلام کردند بیم آن می‌رود که حمله هوایی هفته گذشته به سالن تئاتر این شهر حدود سیصد نفر کشته شده باشند.

همچنین وزارت زیرساخت‌های اوکراین روز جمعه از اتحادیه اروپا خواست تا «ارتباطات زمینی و دریایی با روسیه و بلاروس را به طور کامل مسدود کند» تا از عرضه کالاهایی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شوند، جلوگیری شود.

بنابر اعلام کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد، تا روز جمعه نزدیک به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین برای نجات جان خود در پی تهاجم روسیه، کشورشان را ترک کرده‌اند.

بر اساس اعلام این کمیساریا، در مجموع بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۴۰ میلیون نفری اوکراین در داخل این کشور خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا