آذربایجان

سالروز تولد محمد امین رسول زاده بانی جمهوری خلق آزربایجان

امروزصدو سی و نهمین سالگرد تولد رهبر بزرگ جهان تورک و تمامی آزربایجانیان جهان محمدامین رسولزاده معمار استقلال آزربایجان و اولین جمهوری دموکراتیک در جهان شرق مسلمان است.

در دوران ضعف و سقوط حکومت اشغالگر روسیه تزاری وی و همراهان مبارزش با استفاده از این ضعف و بسیج ، رهبری و مدیریت مبارزان ملی در آزربایجان برای اولین بار در تاریخ آزربایجان و جهان تورک حکومتی ملی ، آزاد ، دموکراتیک و مدرن آنهم در قالب جمهوری را بنیان نهادند.

سیستمی پیشرفته و نوین که توانست در زمان خود جایگاه و منزلت آزربایجان در جهان و نزد کشورهای پیشرو آن زمان را ارتقا بخشیده و منزلت شایسته خود را در معادلات پیرامونی خود کسب کند.

هنر و توانایی اساسی این رهبر کبیر ملی و همزمان پیشرو و مبارز این بود که توانستند سه عنصر حیاتی و مهم در زندگی هر جمعیت و ملتی را طوری به صورت متوازن و درکنار هم ترکیب و از دل آن فرمول جادویی حیات انسانی را استخراج کنند که بیشتر کشورهای جهان در آن زمان نوعی حیات و طرز حکومت قبیله وار را تجربه می کردند.

این فرمول جادویی ترکیبی از هویت و منافع ملی بعلاوه ارزشها وسیستم دموکراتیک و نیز نوگرایی و تجدد در جامعه بود.

از ترکیب این سه اصل نوعی حکومت ملی ، دموکراتیک و مدرن ایجاد می شد که هم نماینده و مدافع جامعه و ملت بود و در عین رهایی ملی به علت نو گرایانه بودنش سعی در پیشرفت جامعه و کشور نیز داشت.

محمدامین رسول‌زاده خود یکی از بزرگترین و متفکر ترین افراد زمانه در مورد اتحاد جهان تورک بود.

وی تشکیل جمهوری دموکراتیک آزربایجان را یک قدم اساسی در این راستا می دانست.

کار بسیار مهم این رهبر بزرگ این بود که توانست با نبوغ خود تورک گرایی و آزربایجان گرایی را نه به عنوان ایدئولوژی های مقابل هم که مفاهیم تو در تو معرفی نماید که تلاش برای هر یک تقویت کننده دیگری نیز می‌باشد.

با رشد و پیشرفت جمهوری آزربایجان دشمنان احساس خطر می کردند زیرا میدانستند که دیگر آزربایجان نه به عنوان طعمه ای لذیذ برای آنها که دیگر تبدیل به واحد سیاسی_ملی مستقلی میشود که همگان مجبور به رسمیت شناختن آن خواهند شد.

در این راستا دشمنان آزربایجان شروع به ایجاد موانع و توطعه برای این جمهوری نوپا نمودند ولی هنر رهبر و مسولان آزربایجان در آن بود که هیچگاه برای مقابله با این مشکلات و یا سایر مشکلات عمومی موجود هیچگاه از مسیر، آرمان و روشهای دموکراتیک عدول نکرد ؛

و همواره راه دشوار ولی انسانی ، آزادی و دموکراسی را بر هر راه و روش ساده ومیانبر دیکتاتوری ترجیح داد.

این الگویی ملی است که بعد از گذشت نزدیک به صد سال هنوز هم می تواند برای تمامی کشورهای تورک و ملت تورک ساکن در آن کشورها مفید باشد.

محمدامین رسول‌زاده جزو معدود رهبرانی است که امروز نیز می تواند نام او هدف او و میراث عزیز و گرانبهای او به جامعه آزربایجانی اتحاد ، یگانگی و همبستگی لازم را ببخشد و این در حیات ملی و سیاسی یک ملت چیز کمی نیست ، چرا که او متعلق به همه آزربایجانیها و نیز همه تورکان جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا