جهان

سال ۲۰۲۳ احتمالا «گرم‌ترین سال تاریخ بشر» خواهد بود؛ اعلام هشدار درباره «فروپاشی اقلیمی»

سازمان دیده‌بان کوپرنیک در اروپا که گرمایش زمین و تحولات محیط زیستی را دیده‌بانی می‌کند، اعلام کرد که در سه ماه تابستان امسال بالاترین میانگین دمای جهانی اندازه‌گیری شد و احتمالا سال ۲۰۲۳ «گرم‌ترین سال تاریخ بشر» خواهد بود.

کوپرنیک روز چهارشنبه ۱۵ شهریور اعلام کرد که در ماه‌های ژوئن، ژوییه و اوت ۲۰۲۳ که سه ماه تابستان در نیمکره شمالی زمین است، میانگین دمای جهانی ۱۶/۷۷ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.

اکثریت جمعیت جهان در نیمکره شمالی زمین زندگی می‌کنند اما در نیمکره جنوبی زمین نیز که زمستان را گذراند، رکوردهای گرمایش زمین شکسته شد.

میانگین میزان دمای هوا در نیمکره شمالی در تابستان امسال، ۰/۶۶ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دوره ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ است که پیشتر به دلیل گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی با افزایش میانگین دمای جهانی مواجه بوده است.

همچنین این میزان از دمای هوا، بالاتر – حدود دو دهم – رکورد قبلی در سال ۲۰۱۹ است.

سامانتا برگس، معاون دپارتمان تغییرات آب و هوایی سازمان کوپرنیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «با توجه به گرمای بیش از حد روی سطح اقیانوس‌ها، این احتمال وجود دارد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سالی باشد که بشریت شناخته است.»

خانم برگس افزود: «سه ماهی که اخیرا تجربه کرده‌ایم تقریبا گرم‌ترین دوره مشابه در ۱۲۰ هزار سال گذشته است.»

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: «فروپاشی اقلیمی آغاز شده است.»

او افزود: «آب‌ و هوای ما سریع‌تر از آنچه ما می‌توانیم کنار بیاییم در حال فروپاشی است، با رویدادهای شدید آب و هوایی که هر گوشه از سیاره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»

او یادآوری کرد که چگونه «دانشمندان مدت‌هاست در مورد عواقب وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی هشدار داده‌اند».

موج گرما، خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در سال‌های اخیر در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی با ابعاد چشمگیر و اغلب بی‌سابقه‌ای به راه افتاده که جان انسان‌ها را گرفته و به اقتصاد و محیط‌ زیست آسیب وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا