آذربایجانایرانسیاست

سخنان تند علی‌اف از مرز آراز: اینکه با کدام کشور ارتباط برقرار می‌کنیم به کسی ربطی ندارد

رییس جمهوری آذربایجان ۱۲ مهر، از جبراییل در قره‌باغ، در ساحل رود آراز و هم مرز با ایران گفت اینکه با کدام کشور ارتباط برقرار می‌کنیم به کسی ربطی ندارد.

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۲ مهر در سفر خود به شهر آزاد شده جبراییل در قره باغ، در ساحل رود آراز و هم مرز با ایران گفت: “ما خوش رویی نشان می‌دهیم. اما این بدان معنا نیست که ما اتهامات بی اساس علیه خود را می پذیریم. من این را اینجا -در جبرائیل، اینجا در ساحل رودخانه آراز- به مردم آذربایجان و کل جهان می گویم، اتهامات بی اساس علیه ما بی پاسخ نخواهد ماند.”

الهام علی‌اف در واکنش به اتهامات و تهدیدات ایران در روزهای اخیر گفت: “ما این اتهامات را رد می کنیم و شواهد می خواهیم. ما به اظهارات اخیر یک آخوند استانی ایران که دهانش را باز کرد و علیه آذربایجان تهمت‌های بی اساسی پیش کشید، هیچ توجه نکردیم. اما متأسفانه، مقامات رسمی اتهامات بی اساس را علیه ما مطرح کردند. گویا، آذربایجان اسرائیل را به این مناطق آورده است. چشمانشان را باز کنند و ببینند. اسرائیل را اینجا کجا دیدند؟! اینجا یک نفر هم زندگی نمی کند. اینجا هیچ ساختمانی وجود ندارد. آیا شواهدی وجود دارد؟ نه. اگر شواهدی وجود ندارد، همه باید پاسخگو باشند ما نمی توانیم اجازه دهیم کسی به ما تهمت های بی اساس بزند.”

رییس جمهوری آذربایجان در ادامه به ایران هشدار داد: “آذربایجان کشوری است که سیاست مستقل را دنبال می کند. همه این را می دانند و این اولین سالی نیست که ما سیاست مستقلی را دنبال می کنیم. ما در حال ایجاد روابط با همسایگان خود و سایر کشورها از طریق یک سیاست مستقل هستیم. هیچ کس اجازه ندارد در امور داخلی ما دخالت کند.”

وی ادامه داد: “اینکه ما با کدام کشوری ارتباط ایجاد می کنیم مسئله خود ماست. به هر حال، ما از کشورهایی که روابط دوستانه نزدیکی با ارمنستان دارند شکایت نمی کنیم. نگاه کنید ببینید ارمنستان چند [کشور] طرفدار دارد. جنگ دوم قره باغ این را نشان داد و امروز می توانید ببینید چند کشور از ارمنستان حمایت می کنند. یعنی ما اکنون با این کشورها دشمن شویم؟ خیر ما حق حاکمیت این کشورها را می پذیریم. این حاکمیت مستقل آنها است. بله، ما ممکن است در جایی در سیاست داخلی خود نگران این موضوع باشیم، ممکن است آزرده خاطر شویم، به ویژه هنگامی که کشورهای همسایه به ویژه در روابط با ارمنستان جان فشانی می‌کنند. اما ما هرگز این را نمی گوییم.”

رئیس جمهور آذربایجان گفت ما به حقوق حاکمیتی هر کشور احترام می گذاریم. ما از همه می خواهیم که به حقوق حاکمیت ما احترام بگذارند و در امور داخلی ما دخالت نکنند: “چنین تلاش هایی قبلاً هم انجام شده و همه آنها شکست خورده است. من می خواهم دوباره بگویم که اتهامات علیه ما رسماً باید ثابت شود. بیایند و پیدا کنند، آیا در این منطقه یک شهروند خارجی وجود دارد؟ “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا