ایرانسیاست

سخنگوی وزارت خارجه ایران: شورای عالی امنیت ملی در حال طراحی گام چهارم است

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت که کمیته‌ای در راستای «اجرای برجام» در شورای عالی امنیت ملی این کشور تشکیل شده و تصمیماتی را گرفته که در حال جمع بندی نهایی آن است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که مسیر دیپلماسی باز است و اقدامات و تحرکاتی در این زمینه از سوی اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها وجود دارد و آن‌ها همچنان تلاش می‌کنند، اقداماتی را در راستای انجام تعهدات خود داشته باشند.

 

او با اذعان بر اینکه تاکنون هیچ اقدامی از سوی اروپایی‌ها مشاهده نشده است، افزود: تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه ملموسی نرسیده است و فکر می‌کنیم کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است و در حال طراحی گام چهارم می‌باشد اگر شرایط به همین شکل پیش برود، گام چهارم را خواهیم برداشت.

موسوی همچنین در خصوص سفر‌های آینده وزیر خارجه این کشور، خاطر نشان کرد: تحرکات دیپلماتیک میان ما و همسایگان و حتی فراتر از آن ادامه دارد، بعد از سفر به عمان و ژنو، وزیر امورخارجه، هفته‌های آینده سفر‌های فرامنطقه‌ای را در دستور کار خود دارد.

خاطرنشان می گردد که مقامات تهران اعلام کرده‌اند که هر دو ماه در صورت عدم تغییر در اقدامات از سوی دیگر شرکت کنندگان در برجام در زمینه تأمین خواسته های ایران، اقدامات مشخصی در زمینه کاهش تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای را اجرا خواهند کرد. که تاکنون در 6 ماه گذشته بنا به ادعای مقامات این کشور طی سه مرحله از این کاهش تعهدات اجرا گردیده است.

لازم به ذکر است که پیش تر یک نماینده سابق مجلس ایران در تشریح اقدامات احتمالی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، گفته بود که احیای مجدد راکتور خنداب در گام چهارم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه گفته بود: کم کردن نظارت نمایندگان شورای امنیت و کارشناسان آژانس، می تواند بخشی از گام چهارم کاهش تعهدات برجامی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر در عراق نیز اظهار نظر کرد که ملت عراق، اجازه موج سواری از سوی بیگانگان به بهانه مطالبات مردمی را نمی‌دهند.

او گفت که مردم عراق مطالباتی دارند که از طرف دولت و گروه‌های مختلف از جمله احزاب و شخصیت‌های این کشور این مطالبات به رسمیت شناخته شده است.

عباس موسوی با بیان اینکه شاهد برخی اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف کشور عراق هستیم، ادامه داد: قطعاً دولت، ملت عراق و گروه‌های سیاسی این مسائل را حل خواهند کرد.
او در ادامه مدعی شد که البته از سوی برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز موج سواری‌هایی صورت گرفته است که قطعاً دولت و ملت عراق اجازه دخالت را نخواهند داد.
اشاره او به سخان دیروز رهبر ایران مبنی بر اینکه «مردم (لبنان و عراق) مطالبات به حقی دارند» و در ادامه، صحنه گردانان اعتراضات مردم عراق را «عوامل بیگانه» دانسته بود، است.

موسوی در ادامه با ادعا بر اینکه رعایت اصل عدم مداخله از سوی جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورها است، گفت: ایران در خصوص کشور دوست و همسایه عراق نیز بر این اصل پایبند است.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت عراق دارای روابط حسنه و عمیقی است و در کنار دولت و ملت عراق بوده و خواهد ماند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا