ایرانجهان

سفر وزیر دفاع ارمنستان به تهران

سه روز بعد از سفر وزیر دفاع ارمنستان به تهران، واهان گوستانیان معاون وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرده و با امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

در سفر وزیر دفاع ارمنستان مقامات رژیم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده بودند حضور سیاسی و نظامی قدرتهای فرامنطقه‌ای (غربی) متضمن امنیت ارمنستان نخواهد بود و تنش را در منطقه افزایش خواهد داد.

در بیانیه مشترکی نیز که به مناسبت سفر معاون وزیر خارجه ارمنستان صادر شده است بر لزوم امضای پیمان صلح بین آزربایجان و ارمنستان در ضمن خدشه ناپذیر بودن مرزهای رسمی کشورها تاکید شده است.

شایان ذکر است بعد از پیروزی قطعی آزربایجان در جنگ دوم قاراباغ روابط ارمنستان و روسیه به طرز بی‌سابقه‌ای سرد شده است و ارمنستان در راستای سیاست چرخش به غرب قصد دارد قدرتهای غربی را به عنوان تضمین کننده امنیت خود وارد منطقه کند. ارمنستان این سیاست را بیشتر از طریق محور یونان-فرانسه پیش می‌برد. هر چند این سیاست برای ارمنستان بسیار مخاطره آمیز است اما حزب حاکم و بیشتر مردم ارمنستان تنها راه حفظ موجودیت و استقلال کشورشان را در این می‌بینند و فکر می‌کنند در غیر این صورت به یک استان دیکتاتوری روسیه تبدیل خواهند شد.

در چنین شرایطی رژیم ایران سعی می‌کند به ارمنستان بگوید می تواند به جای روسیه امنیت ارمنستان را تضمین کند. همچنان که اخیراً ایران را به مسیر امن برای انتقال تسلیحات هند و فرانسه به ارمنستان تبدیل کرده است و خود نیز انواع تسلیحات را در اختیار ارمنستان می گذارد‌.

ولی ارمنستان می داند رژیم ایران با تمام علاقه‌ای که به ارمنستان دارد اساساً دارای چنین ظرفیتی نیست و ظرفیتها و فاکتورهای داخلی و خارجی ایران چنین چیزی را ممکن نمی‌کند. همچنانکه در جنگ دوم قاراباغ رژیم ایران جز مانورهای تبلیغاتی کار دیگری نتوانست بکند.

این که ارمنستان بعد از دریافت پیام توسط وزیر دفاع، برای صدور بیانیه دوجانبه در سطح معاون وزیر در تهران حضور یافته است نشان می‌دهد ارمنستان با اینکه می‌خواهد ایران را نیز در کنار خود داشته باشد اما اساساً به سیاست استراتژیک چرخش به غرب همچنان پایبند است.

ارمنستان دیر یا زود به این نتیجه خواهد رسید که تنها راه بقایش صلح و همکاری نزدیک با سه کشور ترکیه، آزربایجان و گرجستان در عین تعامل با جهان آزاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا