ایرانجهان

سفیر بریتانیا در سازمان ملل: ۱۵ تیرماه نشستی با موضوع ایران در شورای امنیت برگزار خواهد شد

هم زمان با ادامه استفاده روسیه از پهپادهای جمهوری اسلامی برای به کارگیری در تجاوز نظامی علیه اوکراین، سفیر بریتانیا در سازمان ملل از برگزاری نشستی با موضوع ایران و بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ در این جلسه در روز ۱۵ تیرماه (ششم ژوئیه) خبر داد.

باربارا وودوارد با اشاره به فروش پهپادها به روسیه از سوی جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت: «ایران به‌طور صریح تعهداتی که در قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ذکر شده را نقض کرده است.»

درپی گزارش‌ها در ارتباط با ارائه پهپاد از سوی تهران به مسکو، کشورهای حاضر در شورای امنیت سازمان ملل در نشستی در سال ۱۴۰۱ بر لزوم تحقیقات سازمان ملل درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تاکید کرده‌ بودند.

سفیر بریتانیا که در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ رییس شورای امنیت است، همچنین درباره نگرانی این کشور از نزدیک شدن جمهوری اسلامی به ساخت سلاح اتمی گفت: «ایران سه برابر بیشتر از حداقل مقدار اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی را در اختیار دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.»

جمهوری اسلامی میزان مجاز ۳/۶۷ درصد غنی‌سازی مندرج در برجام را رعایت نکرده و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی است.

وودوارد با اشاره به واکنش‌های احتمالی جمهوری اسلامی در صورت حفظ تحریم‌های موشکی بالستیک بریتانیا، فرانسه و آلمان که در ماه اکتبر بر اساس توافق هسته‌ای منقضی می‌شود، گفت این وضعیت نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند و بریتانیا با شرکای اروپایی خود برای قدم بعدی همکاری می‌کند.

روزنامه گاردین روز یکشنبه ۱۱تیر نوشت بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند با تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالستیک ایران، برای اولین بار توافق برجام را «نقض کنند». این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده، ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.

آمریکا پنج سال پیش از برجام خارج شد، اما سه کشور اروپایی امضاکننده این توافق، آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنان پای امضای خود در برجام باقی ماندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا