جهان

سقوط شدید صادرات گاز روسیه برای دومین سال متوالی

صادرات گاز روسیه از طریق خطوط لوله برای دومین سال پی‌درپی به دلیل تحریم‌های غرب ناشی از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین با سقوط سهمگینی مواجه شده است.

روسیه پیش از تحریم‌های کشورهای غربی ازجمله آمریکا و اتحادیه اروپا، سالانه نزدیک به ۱۸۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز به اتحادیه اروپا داشت.

سال ۲۰۲۲ این رقم به ۶۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافت و بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای کشورها و نهادهای اروپایی، این رقم در سال ۲۰۲۳ با سقوطی شدیدتر به حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب سقوط کرد.

آمارهای اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه نیز نشان می‌دهد تغییر چندانی در واردات گاز این کشور از روسیه اتفاق نیفتاده است.

در این میان، صادرات گاز روسیه به چین از طریق خطوط لوله در سال گذشته تنها ۷ میلیارد متر مکعب افزایش یافت و به حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب رسید.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد این کشور در ۱۱ ماه ابتدایی امسال برای واردات گاز طبیعی و گاز مایع (ال‌ان‌جی) روسیه کمتر از ۵.۹ میلیارد دلار پول پرداخت کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد کل درآمد صادرات گاز از طریق خطوط لوله و گاز مایع روسیه به چین در سال ۲۰۲۳ احتمالا به ۶.۵ میلیارد دلار نیز نرسد.

همچنین این ارقام نشان می‌دهد روسیه گاز خود را به کمتر از نصف قیمت گاز در بازار اروپایی به چین صادر می‌کند.

آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد در مجموع درآمدهای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز کشور در ۹ ماه ۲۰۲۳ نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۴۱ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز اواخر ماه گذشته طی گزارشی نوشته بود احتمالا کل درآمد صادرات گاز روسیه از ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۲ میلیارد دلار در سال جاری سقوط کند. چنین حجم عظیمی از افت درآمد گازی، معادل تقریباً چهار درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.

کشورهای غربی تحریم‌های سختی علیه صادرات نفت و گاز روسیه وضع کرده و در نظر دارند طی چند سال آینده کلاً خرید نفت و گاز از این کشور را متوقف کنند.

شرکت گازپروم روسیه که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق خطوط لوله را در اختیار دارد، ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که کل درآمد ناخالص شرکت (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک)، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۲ تریلیون روبل (۲۴.۳ میلیارد دلار) باشد که ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا