جهانفرهنگ و هنر

زبان تورکی در جهان پنجمین زبانی است که  آموخته می‌شود

زبان تورکی که یک زمانی در بین ۱۰ زبان برتر جهان هم نبود، در میان زبانهای پرکاربرد در جهان به مقام پنجم رسیده است.

موسسه یونس امره در ترکیه پشت این موفقیت است. این موسسه به هزاران نفر در ۶۰ مرکز فرهنگی خارج از کشور زبان تورکی آموزش می دهد.

تعداد افرادی که زبان تورکی را می آموزند روز به روز در حال افزایش است. دست‌کم ۲۵۰ میلیون نفر در جهان به زبان تورکی صحبت می کنند.

موسسه یونس امره در حال ساخت پل های فرهنگی با تمام جهان است. با اعلام سال ۲۰۲۱ به عنوان سال یونس امره و تورکی، موسسه یونس امره نیز به تلاش‌های خود برای معرفی و گسترش فرهنگ تورک و زبان تورکی به جهان سرعت بخشیده است.

سوریه یکی از آدرس هایی است که مطالعات در آن متمرکز شده است. علاقه زیادی به زبان تورکی نه تنها در سوریه بلکه در مناطق مختلف جهان مانند لیبی، سومالی و کشورهای بالکان وجود دارد، جایی که تأثیر سیاست خارجی ترکیه احساس می شود.

پروفسور دکتر شرف آتش، رئیس موسسه یونس امره در گفتگو با رسانه‌های ترکیه گفت: “زبان تورکی در میان زبانهای خارجی آموخته شده به مقام پنجم رسیده است. ما از طریق آموزش از راه دور زبان تورکی را به ۶۰ هزار نفر در جهان آموزش می دهیم. ۵۰۰ هزار نفر از طریق سیستم وب‌سایت‌مان تورکی یاد می گیرند. ۶۰ مرکز فرهنگی در خارج از کشور وجود دارد. ۱۰ مرکز دیگر، عمدتا در آفریقا باز خواهیم کرد. در طول سال، ما با دیگر اندیشمندان بزرگ تورک در خارج از کشور مراسمات بزرگداشت برگزار خواهیم کرد. ما یونس را با دانته در ایتالیا، یونس را با داستایفسکی در روسیه یاد خواهیم کرد. مرکزی که در اعزاز [سوریه] بازگشایی کردیم کافی نبود. ما در ۵ مکان در مناطق امن [در سوریه] توركی آموزش می دهیم. ما دوباره اهمیت تورکی را در جهان افزایش داده ایم. علاقه به ترکیه نیز افزایش یافت. نه تنها در منطقه نزدیک به ترکیه، آمریکای لاتین، خاور دور، کشورهای عربی به دلایل مختلف تمایل به یادگیری زبان تورکی را دارند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا