خاورمیانه

سی‌ان‌ان: اسناد کشف‌شده از یک کامپیوتر نشان می‌دهد ایران در پی آموزش نیروهای حماس برای ساخت سلاح بوده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان، ۲۴ آبان گزارش داد که اسناد کشف شده از یک کامپیوتر در خودرویی متعلق به نیروهای حماس در خارج از غزه نشان می‌دهد یک فرمانده نظامی حماس برای درخواست آموزش عوامل حماس در ایران با مقامات جمهوری اسلامی مکاتبه کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان مقامات اسرائیلی و برخی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که این سندی است که نشان می‌دهد ایران در آستانه حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل، به دنبال ارائه آموزش‌های فنی به عوامل حماس بوده تا آنها بتوانند تسلیحات مورد نیازشان را خودشان تولید کنند.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت: «این نمونه، قطعه دیگری از یک پازل مفصل از عمق حمایت، تأمین مالی و آموزش نیروهای نیابتی ترور، توسط رژیم ایران در سراسر جهان و به‌ویژه در نوار غزه است.»

گفته می‌شود این سند نامه‌ای است که مرداد‌ماه امسال از سوی یکی از فرماندهان نظامی حماس به مقامات جمهوری اسلامی نوشته و در آن خواسته شده تا هفت تن از اعضای حماس با هزینه ایران در رشته‌های مهندسی، فیزیک و فناوری در دانشگاه‌های دولتی ایران آموزش ببینند.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده به سی‌ان‌ان گفته‌اند این برنامه بخشی از یک برنامه آموزشی متداول است که ایران به کشورهای متحد و گروه‌های نیابتی خود ارائه می‌دهد تا نفوذش را در منطقه گسترش دهد.

یک مقام اسرائیلی هم به سی‌ان‌ان گفته ایران پیشتر در پوشش برنامه‌های دانشگاهی به جنگجویان حماس در زمینه مهندسی مواد منفجره آموزش ارائه کرده است.

جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه، می‌گوید که برنامه آموزشی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که رژیم ایران می‌خواهد حماس و دیگر گروه‌های نیابتی توانایی‌های نظامی خود را افزایش دهند و از وابستگی کامل به تهران خارج شوند.

اوایل تابستان امسال هم محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در جلسه‌ای با نیروهای شبه‌نظامی «حشدالشعبی» عراق نسبت به پذیرش تحصیلی این نیروها در دانشگاه تهران ابراز علاقه و اعلام آمادگی کرده بود.

مقامات تهران با وجود ابراز شادمانی از حملات ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، هرگونه دخالت در این حملات را رد کرده‌اند اما آمریکا و اسرائیل می‌‌گویند علیرغم نبود شواهد قطعی مبنی بر این دخالت، ایران به دلیل حمایت تاریخی‌اش از این گروه، به طور گسترده مقصر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا