آذربایجانجهانویدیو

شبکه فرانس-۲۴ درباره آغدم: آن را “هیروشیمای قفقاز” نیز می نامند

طبق توافق نامه ای که رهبران آذربایجان، ارمنستان و روسیه در تاریخ ۱۰ نوامبر امضا کردند و درگیری را پایان دادند، در تاریخ ۱ دسامبر، نیروهای مسلح ارمنستان باید شهرستان لاچین را به آذربایجان تحویل دهند.

بنابراین، آذربایجان هر ۷ شهرستان را که قره باغ کوهستانی را تحت پوشش قرار می‌دهد،بازگردانده خواهد شد.

لودوویک دو فوکو، خبرنگاران ویژه فرانس-۲۴ کاترین نورسترنت و حسین اسد از آغدام ، یکی از این مناطق گزارش تهیه کردند:

این شهر چنان ویران شده بود که گاهی اوقات “هیروشیمای قفقاز” نیز خوانده می شود. آغدام با۴۰ هزار نفر جمعیت در اواخر دهه ۱۹۸۰، امروز “شهر ارواح” است. آغدام که در فاصله نیم ساعت از خانکندی واقع شده، قلعه آذربایجان بود. امروزه این مسجد تنها بنای باقی مانده در آغدام است. این شهر در جنگ ۳۰ سال پیش در قره باغ کوهستانی از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار بود. از دست دادن شهر در سال ۱۹۹۳ نقطه عطفی در جنگ بود. این شکست ساکنان را مجبور به فرار کرد. امروز آوارگان برمی گردند و ساختمان های ویران شده را می بینند.

م. قاسموف، عضو حزب آذربایجان نوین گفت: “آیا می توان چنین شهری را به این روز انداخت؟ آیا می توان این خانه ها را ویران کرد؟ اگر گذشته این خانه ها را می دیدید، می دانستید که مدرن ترین و بهترین خانه های ساخته شده فقط در آغدام بودند.”

وی تصریح کرد: “ارمنی ها می دانستند که در اینجا زندگی نخواهند کرد. آنها اعتماد به نفس لازم برای ماندن در اینجا را نداشتند. چون ممکن نبود. به همین دلیل آنها هر آنچه را که به دستشان افتاد نابود کردند.”

اطمینان از امنیت قبل از بازسازی شهر ضروری است. مانند سایر مناطق بازگردانده شده توسط آذربایجان، آغدام نیز پر از مین است. مقامات یک ربات مین روبی را با کنترل از راه دور به کار گرفته‌اند.

ادریس اسماعیلوف، رئیس ستاد عملیاتی آژانس پاکسازی اراضی از مین آذربایجان، نیز گفت: حدود ۴۵۰۰ مین ضد نفر، حدود ۲۰۰۰ مین ضد تانک و حدود ۷۵۰ نوع بمب مختلف کشف و خنثی شد.

آذربایجان خسارت وارد شده به مناطق آزادشده را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده و برای جبران خسارت از ارمنستان به دادگاه ها مراجعه خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا