آذربایجانایران

شخصی که به سفارت آذربایجان در ایران حمله کرده بود به اعدام محکوم شد

این خبر در سایت وزارت دادگستری ایران منتشر شده است.

لازم به ذکر است در تاریخ 27 ژانویه جلسه دادگاه در خصوص پرونده جنایی فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران برگزار شد. جلسه دادگاه با حضور متهم و وکلای وی برگزار شد. تعدادی از مقامات سفارت جمهوری آذربایجان نیز در جلسه دادگاه شرکت کردند.

در ابتدای جلسه قاضی به متهم توضیحاتی داد و نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد. بر اساس کیفرخواست منتشر شده، حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان به قتل عمد یک شهروند جمهوری آذربایجان با استفاده از سلاح گرم در داخل سفارت، داشتن و حمل سلاح غیرمجاز و اخلال در نظم عمومی متهم است.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، متهم و وکیلش به دفاعیه پرداختند.

لازم به یادآوری است که در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ حوالی ساعت ۰۸:۳۰ صبح به وقت باکو، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

ضارب با اسلحه خودکار کلاشینکف پست امنیتی را پشت سر گذاشته و اورخان عسکروف رئیس سرویس امنیتی را به قتل رساند.

دو کارمند سرویس امنیتی سفارت، واصف تقی اف و ماهیر ایمان اف هنگام جلوگیری از حمله زخمی شدند.

اورخان عسکروف در کوچه خیابان فخری دوم جمهوری آذربایجان به خاک سپرده شد. در تاریخ ۳ فوریه ۲۰۲۳ با حکم رئیس جمهوری آذربایجان نشان «برای میهن» (پس از مرگ) به عسگروف اورخان رضوان اوغلو اعطا شد.

تقی اف واصف ناطیق اوغلو نشان درجه یک «رشادت» و ایمان اف ماهیر کامیل اوغلو با مدال «برای میهن» تلطیف شدند.

یاسین حسین زاده عامل این اقدام تروریستی بازداشت شد.

پس از این حادثه، فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران متوقف شد. کارمندان سفارت جمهوری آذربایجان در ایران در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ از تهران به باکو تخلیه شدند. در مجموع ۵۳ نفر متشکل از کارمندان سفارت و اعضای خانواده آنها به وطن بازگشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا