آذربایجانجهانسیاست

شهردار قافان: روس‌ها کوه آغ‌داغ را تخلیه و تحت کنترل آذربایجانی ها قرار دادند

بحث ها در ارمنستان در مورد موقعیت مرزبانان آذربایجانی در منطقه زنگه‌زور، در کوه آغداغ بین مناطق زنگیلان آذربایجان و قافان ارمنستان ادامه دارد.

اگرچه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان پیش از این گزارش ها مبنی بر در اسقرار نیروهای آذربایجانی در این ارتفاعات را رد کرده بود، اما گئورک پارسیان، شهردار قافان جزئیات جدیدی را فاش کرد. وی گفت که در واقع این بلندی در آذرماه سال گذشته به کنترل آذربایجان درآمده است.

گئورک پارسیان در مصاحبه با زنگه زور تی‌وی در ۲۷ مهر، گفت که در آن زمان بخشی از ارتفاعات توسط مرزبانان روسی کنترل می شد. اما این روزها، به دلایلی که برای پارسیان نامعلوم است، روس ها از بلندی پایین آمدند و تحت کنترل آذربایجان قرار گرفت.

وی افزود: «این منطقه برای ما بلندی بسیار مهمی است. اکنون به دلیل عدم حضور روس ها، این اراضی در کنترل آذربایجانی ها است.»

پارسیان می گوید قبل از جنگ سال گذشته، سیستم دفاع هوایی ارمنستان در کوه آغداغ مستقر شده بود. اکنون، از آن بلندی، آذربایجان قادر خواهد بود شهر قافان و روستای آگارک را مانند دهه ۱۹۹۰ کنترل کند.

شهردار گفت: «جاده اصلی که قبلاً به آگاراک، یگوار و اوجانیس می رفتیم اکنون کاملاً تحت کنترل آنها است. ما از روش جایگزین استفاده می کنیم. در واقع روستاییان ما از ورود به این مناطق، دیگر منع شده اند.»

لازم به ذکر است که کوه آغداغ بخشی از شهرستان زنگیلان است و بر اساس نقشه های دوران شوروی، مرز بین دو کشور از این بلندی می گذرد. در دسامبر سال گذشته، آذربایجان مرزهای بین‌المللی خود را در زنگیلان و قبادلی احیا کرد؛ در نتیجه بخش ۲۲ کیلومتری جاده گوروس-قافان تحت کنترل آذربایجان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا