ایرانجهان

هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکرات جدید وارد تهران شد

هیات کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۷ آذر وارد تهران شد، سفری که هدف از آن «بررسی مسائل باقی‌مانده پادمانی» عنوان شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که هیات پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات جدیدی با این سازمان و همچنین نمایندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواهد داشت.

آقای کمالوندی که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، افزود این امید واقع‌گرایانه وجود دارد که اختلافات باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران حل و فصل شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، کارشناسان آژانس در مذاکرات خود به‌طور عمده بر موضوع سایت‌های اعلام‌نشده‌ای تمرکز می‌کنند که در آن آثاری از مواد هسته‌ای پیدا شده و نشان از فعالیت‌های مخفیانه تهران در گذشته دارد.

تهران اتهامات دراین‌باره را رد کرده و همواره تاکید داشته که پروژه هسته‌ای آن صلح‌آمیز است و جمهوری اسلامی برنامه‌ای مخفی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

یک روز قبل از ورود کارشناسان آژانس به تهران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت در کشور رسیده است.

ناظران معتقدند که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب به بن‌بست خورده است. حتی اگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک توافق فنی نیز دست پیدا کنند، باز هیچ پیشرفتی در این مناقشه هسته‌ای حاصل نشده است. دلیل آن نیز سرکوب خشن اعتراضات ضدحکومتی در ایران است که غرب آن را به شدت محکوم کرده و به تحریم‌های جدیدی علیه تهران انجامیده است.

پس از آن که ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، تهران گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد و کار را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دشوار ساخت.

ایران در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم را در سطح ۶۰ درصد انجام می‌دهد در حالی که برای تولید سلاح هسته‌ای غنی‌سازی باید به سطح ۹۰ درصد برسد.

ایران می‌گوید که از فنی توانایی غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد را دارد. طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۴ درصد است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا