آذربایجانایرانمحیط زیستویدیو

عدم مدیریت کارآمد و بحران فرونشست زمین در شهرستان کبودرآهنگ

به علت خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و پوک شدن لایه‌های زیرزمینی حفره‌هایی که تا ۴۰ متر قطر و ۶۰ متر عمق دارند در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان ایجاد شده است.

کشاورزان روستای قاباق‌تپه در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان مجبورند مثل هر سال محصولاتشان را که حتی نتوانسته‌اند به بهای اندکی بفروشند، به عنوان خوراک جلوی دامها بریزند.

اما هدر رفت زحمات یکساله کشاورزان تمام ماجرا در دشت کبودر آهنگ نیست. برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز دارای برداشت بیش از حد مجاز و استفاده بیش از حد از این منابع در کشاورزی یکی از دلایل پدید آمدن ۳۰ فرو چاله در استان همدان شده که از این تعداد ۱۵ مورد در دشت کبودر آهنگ و ۱۵ مورد در دشت رزن-قهاوند قرار دارد.

یعنی به علت خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و پوک شدن لایه‌های زیرزمینی گاها حفره‌هایی که تا ۴۰ متر قطر و ۶۰ متر عمق دارند ایجاد شده است.

پدیده‌ای که نتیجه‌ی عملکردهای ۳ دهه گذشته است و به ‌هیچ ‌عنوان قابل‌بازسازی و ترمیم نیست. چنانچه طی ۲۹ سال آماربرداری اخیر دشت کبودر آهنگ به میزان ۴۲ متر افت سطح آب داشته است که بیشترین افت را در بین دیگر دشت‌های این استان شامل می‌شود.

اینجاست که ضرورت کشت گلخانه‌ای جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی مطرح می‌شود. اما از آنجایی که با حمایت‌های دولت پنج استان تهران، کرمان، اصفهان، یزد و مرکزی به طور میانگین در طی سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۹۲، ۷۴,۳۶ درصد سطح زیر کشت گلخانه‌ای کل کشور و ۷۹ درصد محصولات گلخانه‌ای را در همین مدت به خود اختصاص داده‌اند، دیگر برای سایر استان‌ها حتی صحبت از کشت گلخانه‌ای بی فایده می‌باشد.

اما نیروگاه حرارتی شهید مفتح در نزدیکی کبودر آهنگ عامل اساسی تخلیه آب‌ سفره‌های زیرزمینی و پیدایش فروچاله‌های استان می‌باشد. این نیروگاه بدون انجام مطالعات لازم و در نظر گرفتن وضعیت منابع آبی استان در دشت فامنین ساخته شد و در پی نیاز بالای نیروگاه به آب، چاه‌های عمیقی حفر نموده است.

زیرا این نیروگاه دارای برج‌های خنک‌کن از نوع‌تر می‌باشد و بنابراین مقادیر زیادی آب جهت خنک کردن برج‌هایش استفاده می‌کند.

علاوه بر مصرف بی رویه آب، آلودگی این نیروگاه نیز بیش از حد است. زیرا هم از سوخت مازوت استفاده می‌کند و هم با رهاسازی پساب خود و استفاده بی‌ضابطه از آن توسط کشاورزان موجب شوری خاک و کاهش محصولات در اطرافش شده است.

به عبارتی این نیروگاه آب، خاک و هوا را یکجا می‌بلعد. البته به منظور کاهش استفاده نیروگاه از منابع آب زیرزمینی پروژه‌ای برای انتقال پساب فاضلاب همدان به این نیروگاه انجام شده. اما پساب همین فاصلاب‌هایی که پس از استفاده‌ی نیروگاه در منطقه رها و دوباره در کشاورزی استفاده میشود، نوید فجایع ویرانگرتری را میدهد.

گزارش از میلاد بالسینی، فعال مدنی و رسانه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا