ایرانجهان

عفو بین‌الملل: ایران در سال ۲۰۲۰ مسئول بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان بود

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از اجرای اعدام‌ در جهان طی سال ۲۰۲۰ میلادی که روز چهارشنبه، اول اردیبهشت، منتشر کرد، ایران را مسئول بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان معرفی کرد.

در سال ۲۰۲۰، اعدام‌ها ۲۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید. به این ترتیب روند کاهش سالانه‌ی اعدام‌ها از سال ۲۰۱۵ ادامه یافت. تعداد کشورهای اجراکننده مجازات اعدام در نسبت با سال ۲۰۱۹ با دو عدد کاهش به ۱۸ کشور رسید و این روند بار دیگر نشان داد که تنها اقلیتی از دولت‌ها در سطح جهان همچنان به استفاده از مجازات اعدام ادامه می‌دهند.

در این بین، حداقل ۴۸۳ نفر طی سال ۲۰۲۰ در نقاط مختلف جهان اعدام شدند. ایران با اعدام دستکم ۲۴۶ فقره اعدام مسئول بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان بود.

بر اساس این گزارش، ایران تنها کشور در سال گذشته بود که افرادی را به ‌خاطر جرم‌هایی که هنگام وقوع‌شان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند اعدام کرد.

این در حالی بود که مقامات عربستان سعودی اعلام کردند که این کشور در پرونده‌های غیرمرتبط با قوانین «ضدتروریستی» به استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند پایان می‌دهد.

تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در عربستان سعودی شاهد یک کاهش چشم‌گیر ۸۵ درصدی بودند؛ از اعدام ۱۸۴ نفر در سال ۲۰۱۹ تا اعدام ۲۷ نفر در سال ۲۰۲۰.

همچنین، یک کاهش ۵۵ درصدی در موارد اعدام در عراق نیز ثبت شده ‌است، از اعدام ۱۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ تا اعدام ۴۵ نفر در سال ۲۰۲۰.

این آمار بدون احتساب موارد اعدام در چین است، زیرا دولت چین آمار اعدام‌ها را به عنوان اسرار حکومتی طبقه‌بندی می‌کند و آماری در این باره ارائه نمی‌دهد، اما عفو بین‌الملل در گزارش امسال خود نوشته اطلاعات موجود حاکی است که هر سال هزاران نفر در این کشور به مجازات مرگ محکوم و اعدام می‌شوند.

بیش از دو سوم کشورهای جهان (۱۴۴ کشور) اکنون مجازات اعدام را در قانون لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند. در تحولی بی‌سابقه و چشم‌گیر، در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه دسامبر،۱۲۳ کشور از قطعنامه این مجمع که خواهان به تعلیق در آوردن احکام اعدام با هدف لغو کامل مجازات مرگ است حمایت کردند.

عفو بین‌الملل در تمامی موارد و بدون استثنا، فارغ از ماهیت جرم یا شرایط ارتکاب آن، فارغ از مجرمیت، بی‌گناهی، یا سایر مشخصات متهم و صرف نظر از شیوه‌ای که حکومت‌ها برای اجرای حکم اعدام به کار می‌برند، مخالف صدور و اجرای مجازات اعدام است؛ این سازمان برای الغای کامل مجازات اعدام مبارزه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا