آذربایجانایران

فاکس نیوز: ایران می‌تواند «شریک جنایات جنگی» روسیه در اوکراین شناخته شود

میزان حضور ایران در جنگ اوکراین به حدی رسیده که از یک «ناظر منفعل» فراتر رفته و به «شریک فعال» روسیه تبدیل شده است

کارشناسان به خبرگزاری «فاکس نیوز» گفته‌اند که ایران به دلیل ارسال پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک به روسیه، که برای هدف قرار دادن مردم عادی و زیرساخت‌های شهری در اوکراین مورد استفاده گسترده قرار گرفته است، می‌تواند «شریک جنایات جنگی» روسیه شناخته شده و در دادگاه‌های بین‌المللی تحت پیگرد قرار گیرد.

روسیه اخیرا با استفاده از تسلیحات ساخت ایران حملات خود علیه مناطق غیرنظامی اوکراین را افزایش داده است. حمله اخیر روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین که در آن تعدادی از شهروندان عادی این کشور به قتل رسیدند، جدیدترین نمونه این طرز رفتار روسیه است.

بر این اساس، کارشناسان می‌گویند میزان حضور ایران در جنگ اوکراین به حدی رسیده که از یک «ناظر منفعل» فراتر رفته و به «شریک فعال» روسیه تبدیل شده است.

یک کارشناس در این باره گفته از آنجایی که «رژیم‌های متجاوز تهران و مسکو» به دلیل واکنش‌های بین‌المللی علیه سیاست‌های خارجی خشونت‌آمیز و جاه‌طلبی‌های امپریالیستی این دو رژیم در انزوای بین‌المللی قرار گرفته‌اند، به طور فزاینده‌ای به یکدیگر وابسته شده‌اند، و همکاری‌های نظامی خود را بسیار افزایش داده‌اند.

کارشناس دیگری گفته اگر نیروهای ایرانی پهپادها را پرتاب و کنترل می‌کنند یا حتی فقط آنها را برای روس‌ها نگهداری می‌کنند، می‌توان آنها را به عنوان «نیروهای رزمنده» به حساب آورد. در آن صورت منطقی است که رژیم ایران یکی از طرفین جنگ در اوکراین معرفی شود.

با این حال، به گفته «فاکس نیوز»، غرب تاکنون از اعلام مستقیم اینکه رژیم‌های ایران و کره شمالی به طور مستقیم درگیر جنگ در جبهه اوکراین بوده‌اند خودداری کرده است، چرا که چنین اعلامی دامنه واقعی درگیری را آشکار می‌کند و به تبعات خطیری برای جهان می‌انجامد.

به گفته کارشناسان، در صورتی که این اتفاق بیفتد، جنگ گسترده فراتر از مرزهای جغرافیایی شامل حوزه‌های سایبری و اقتصادی میان «جبهه غرب» و «جبهه شرق» علنی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا