ایران

فرمانده نیروی انتظامی، شلیک به معترضان را به افراد «پلیس‌نما» نسبت داد

حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه تیراندازی «با سلاح جنگی» به معترضان در اعتراضات اخیر را به «افرادی در ظاهر پلیس» نسبت داد که می خواهند درگیری‌ها را تشدید کنند

فرمانده کل نیروی انتظامی در مصاحبه ویدئویی که بخشی از آن را خبرگزاری مهر منتشر کرده است، اظهار داشت: «در این ایام کسانی به عنوان پلیس یا با ظاهری که بیشتر به کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند٬ ورود می‌کنند٬ قصد و نیت آنها شیطانی است بیشتر دنبال این هستند که اختلافات و درگیری‌ها را بیشتر بکنند.»

حسین اشتری اضافه کرده است: «همان‌طور که دیدیم در این صحنه‌ها تعدادی دستگیر شدند٬ با سلاح جنگی دستگیر شدند که در بین مردم تیراندازی می‌کردند؛ تعدادی کشته شدند، اعتراف هم کردند. و این‌ها از گروه‌های آن طرف کشور خط می‌گرفتند که این‌ها دستگیر شدند.»

در حالی فرمانده نیروی انتظامی مسئولیت تیراندازی به مردم در اعتراضات اخیر را به افراد «پلیس نما» نسبت داده و از نیروهای تحت امر سلب مسئولیت کرده که یک نهاد مدافع حقوق بشر گفته است، تاکنون «دست‌کم ۱۸۵ نفر» در اعتراضات سراسری ایران کشته شدند.

با این حال، حسین اشتری در این مصاحبه اشاره‌ای به ترکیب نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات در شهرهای مختلف ایران نکرده است. این در حالی است که بر اساس تصاویر منتشر شده از اعتراضات جاری در ایران، افراد لباس‌‌شخصی به صورت مسلح در کنار نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان وارد عمل شده‌اند.

در گذشته، گزارش‌هایی از نقش نیروهای سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات سراسری منتشر شده است.

در همین زمینه، شکوری راد، نماینده مجلس ششم در خصوص نقش نیروهای لباس شخصی در سرکوب اعتراضات اخیر گفته است: «لباس شخصى‌ها وارد جمعیت معترض می‌شوند شعارهای زشت سر‌می‌دهند، می‌شکنند، تخریب می‌کنند، چادر از سر زنان می‌کشند، قرآن و مسجد آتش‌می‌زنند و گاهی بطوراتفاقی در زمره معترضان کشته می‌شوند اما شهید تلقی شده، مراسم تشییع آنها در رسانه ملی نمایش داده می‌شود و از آنها تجليل به عمل مى‌آید.»

در جریان حمله به دانشگاه صنعتی شریف تهران در یکشنبه ۱۰ مهرماه، گزارش‌ها از حضور نیروهای لباس شخصی برای سرکوب دانشجویان حکایت داشت.

طبق این گزارش‌ها٬ نیروهای امنیتی همراه با شمار بسیاری از نیروهای موسوم به لباس‌شخصی با محاصره و حمله به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، ضمن ضرب و شتم و تیراندازی، شمار نامعلومی از دانشجویان را زخمی و یا بازداشت کردند و به مکان‌های نامعلومی انتقال دادند.

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف نیز در بیانیه‌ای به نقش این نیروها در سرکوب و بازداشت دانشجویان اشاره کرده و نوشته بود: «نیروهای لباس‌شخصی در طبقه‌های اول و دوم پارکینگ با باتوم و سلاح و موتور در کمین دانشجویان بوده‌اند و با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای از فاصلهٔ نزدیک و مخصوصاً به‌سمت دخترها آن‌ها را از حرکت باز می‌دارند و دانشجویان را بازداشت می‌کنند.»

مقام‌های سپاه محمد رسول‌الله تهران ششم مهر ماه اعلام کرده بودند که ۱۸۵ بسیجی هنگام ماموریت سرکوب اعتراضات جاری در تهران زخمی شده‌اند.

حسین همدانی که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله را به عهده داشت، به صراحت از بکارگیری نیروهای «شبه نظامی» در سرکوب این اعتراضات صحبت کرده بود.

حسین همدانی پس از سرکوب این اعتراضات گفته بود، پنج هزار نفر از «اشرار و اراذل» در جریان اعتراض‌ها شناسایی و کنترل شدند و سپس «عضوِ گردان» شدند و افزوده بود: «این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی را که با تیغ و قمه سر و کار دارند، پای کار بیاوریم.»

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا