آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

فعالین آذربایجانی بازداشت شده در پارک جیرال اردبیل، موقتاً آزاد شدند

بر اساس گزارشات رسیده به بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، ۸ تن از فعالین آذربایجانی بازداشت شده در تجمع پارک جیرال اردبیل، امروز پنجشنبه ۸ آبان ۹۹، هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی اردبیل آزاد شدند.

علی خیرجو، بهمن خیرجو، میثم جولانی، عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مصطفی پروین، مرتضی پروین و مهدی هوشمند ۸ تن از فعالین آذربایجانی بازداشت شده در تجمع پارک جیرال اردبیل، امروز پنجشنبه ۸ آبان ۹۹، هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی اردبیل آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، اتهام انتسابی بر علیه این فعالین در مرحله نخست دادرسی، «توهین به رهبری»، «اخلال در نظم عمومی»، «تمرد از مأمورین دولت» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع» عنوان شده است.

این فعالین، روز سه‌شنبه ۸ مهرماه همراه با سجاد جولانی، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، پرویز سیابی گرجان و حسین بالاخانی پس از تجمع در پارک جیرال اردبیل به منظور حمایت از عملیات آزادسازی قره‌باغ و اعتراض به ارسال و انتقال سلاح از سوی ایران توسط ماموران امنیتی با ضرب و شتم شدید بازداشت شدند.

این شهروندان روز چهارشنبه ۹ مهرماه در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی «بابک نونهال» تفهیم اتهام شده و نهایتا پس از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر یک از آنها به زندان اردبیل منتقل شدند. این فعالین سپس، در تاریخ ۲۹ مهرماه از زندان اردبیل به بازداشتگاه مرکزی اردبیل منتقل شدند.

پیش‌تر، بابک نونهال بازپرس شعبه ۱۰ دادسرای شهید بهشتی با پرخاشگری و ناسزا گویی به خانواده فعالین، اقدام به صدور دستور بازداشت «افسانه اکبرزاده» همسر «علی خیرجو» کرده بود.

گفتنی است که پرویز سیابی گرجان، حسین بالاخانی، سجاد جولانی، محمد جولانی و حامد حیدری باریس دیگر فعالین مدنی تورک نیز پیش‌تر، هر یک با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد گردیده بودند.

با آغاز عملیات آزادسازی قاراباغ اشغالی فعالین مدنی آذربایجانی در ایران از طریق انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای اردبیل، تبریز، اورمیه، زنجان و تهران ترتیب دادند. در این تجمعات و راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز ضمن حمایت از حق قانونی جمهوری آذربایجان در بازپس گیری مناطق تحت اشغالش به سیاست‌های ایران در حمایت از ارمنستان و ارسال سلاح به این کشور اعتراض شد. طی این اعتراضات که چندین روز به طول انجامید، بیش از ۱۰۰ تن از معترضین و فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای مختلف بازداشت شدند.

لازم به ذکر می‌باشد که میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان اعتراضات اخیر آذربایجان را خواستار شده بودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا