جهاندانش و فن آوری

فناوری جدید پهپادی اسراییل؛ “هواپیماهای بدون سرنشین حشره”

شرکت اسرائیلی «اسپیر یو‌ای‌وی» سیستم های بدون سرنشین «نینوکس ۴۰» را که ۲۵۰ گرم وزن و ۴ سانتیمتر قطر دارد تولید می‌کند.

شرکت اسرائیلی «اسپیر یو‌ای‌وی» با شرکت هندی «پاراس ایرو اسپیس» تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های خارجی، در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است که این شرکت اسرائیلی سیستم های بدون سرنشین «نینوکس ۴۰» را برای نیازهای نیروهای انتظامی هند و ارتش تأمین کند.

این تفاهم نامه در چارچوب نمایشگاه بین المللی «ایرو ایندییا-۲۰۲۱» امضا شد. سیستم های بدون سرنشین نینوکس ۴۰ برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمد.

اسرائیل یکی از تولید کنندگان برجسته سیستم های بدون سرنشین از جمله پهپادهای جنگی در جهان است. شرکتهای اسرائیلی همچنین انواع مختلف پهپادها از جمله پهپادهای انتهاری هاروپ و هارپی را که ارامنه از جنگ دوم قره باغ آنها را بخوبی بیاد دارند، در اختیار ارتش آذربایجان قرار می دهند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که علاقه زیاد ارتش هند به «مینی پهپاد» ارائه شده توسط اسرائیل به این دلیل است که ارتفاع آن می تواند به چندین کیلومتر برسد. این مینی پهپاد به ارتش هند اجازه می دهد تا آنها را در منطقه مرزی مستقر کند که از مناطق کوهستانی مرتفع عبور می کند. از این پهپاد می توان برای گشت های مرزی، امداد و نجات و عملیات نظامی استفاده کرد.

«نینوکس ۴۰» آنقدر کوچک است که می توان آن را با یک حشره مقایسه کرد. این دستگاه ۲۵۰ گرم وزن دارد و برای استفاده توسط یک اپراتور طراحی شده است. در نسخه مونتاژ شده، قطر پهپاد ۴ سانتی متر است. چنین اندازه کوچکی به اپراتور این امکان را می دهد تا این پهپاد را با کمک نارنجک انداز پرتاب کرده و آن را مانند نارنجک با خود حمل کند.

با رهاسازی در هوا، این پهپاد با کمترین سرعت شتاب می گیرد و چهار پروانه آن باز می شود. این قطعات از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند. این پهپاد می تواند تا ۴۰ دقیقه در هوا بماند. این پهپادها مجهز به یک دوربین دید در روز و شب، توسط یک ریموت کنترل مینیاتوری کنترل می شود، که دید دقیقی را به تبلت اپراتور منتقل می کند. سازندگان ادعا می کنند که این پهپاد می تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ثانیه برسد و می تواند به طور مستقل به یک نفربر زرهی، یا حتی یک تانک اصابت کند.

علاوه بر چنین ویژگی های تاکتیکی و فنی، این پهپاد می تواند با هزینه کم خود، مشتریان بالقوه را نیز به خود جلب کند.

کارشناسان به عملکرد دیگری این مینی پهپاد اشاره می کنند. این پهپاد همچنین می تواند معترضان را در تظاهرات متفرق کند. نینوکس ۴۰ کوچکترین پهپاد اسرائیلی از این نوع است. این شرکت همچنین پهپادهای نینوکس ۶۶ به وزن ۷۰۰ گرم را تولید می کند که می تواند به عنوان پهپاد مورد استفاده قرار گیرد. پرچمدار خط تولید، پهپادها «نینوکس ۱۰۵» با قدرت حمل محموله تا ۱.۵ کیلوگرم است.

لازم به ذکر است که ارتش اسرائیل، مانند ارتش بسیاری از کشورهای پیشرفته، در حال مطالعه دقیق تجربه عملیات جنگی در قره باغ است. به طور خاص، استفاده موثر از انواع مختلف پهپادها و سلاح های بسیار دقیق در این جنگ برای تغییر مفهوم عملیات جنگی در ارتش اسرائیل استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا