ایران

فوری؛ تأیید ترور محسن فخری زاده، عضو ارشد سپاه و جعبه سیاه برنامه اتمی ایران

رسانه های دولتی ایران امروز جمعه ۷ آذر ۹۹ گزارش دادند، محسن فخری زاده مهابادی، عضو ارشد سپاه پاسداران، در نزدیکی تهران (آبسرد دماوند) ترور شد.

بر اساس این گزارش،محسن فخری زاده پس از شلیک افراد مسلح به اتومبیل وی بر اثر جراحات در بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت: “این ترور در شهر آبسرد  رخ داده و تروریستها پیش از تیراندازی به سمت خودروی آقای فخری زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده اند.”

وزارت دفاع ایران نیز با انتشار بیانیه ای گفت: «بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.»

وی «رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع» بوده است.

آمریکایی‌ محسن فخری زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است.

بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

در سال ۲۰۲۰، نشریه دیلی‌میل با انتشار یک سند اعلام کرد که در این سند که خطاب به فخری‌زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است، اطلاعات مهمی دربارهٔ تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود.

اسرائیل گفته‌است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیدا است که در سال ۲۰۱۸ توانسته از ایران سرقت کند.

نام او در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا