ایرانجهان

قانون‌گذاران بریتانیایی خواستار گنجاندن سپاه در فهرست تروریستی شدند

بیش از ۶۰ قانون‌گذار بریتانیا از هر دو مجلس عوام و اعیان خواستار گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیاههٔ سازمان‌های تروریستی بریتانیا شدند.

به گزارش روز یکشنبه ۲۱ آبانِ خبرگزاری رویترز، نامه مشترک قانون‌گذاران بریتانیایی به نخست‌وزیر این کشور، قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی بریتانیا را اقدامی در راستای احیای ثبات در خاورمیانه و حفظ امنیت داخلی بریتانیا خوانده است.

سپاه پاسداران پیشتر توسط دولت بریتانیا تحریم شده است، اما قرار گرفتن این نهاد نظامی جمهوری اسلامی در سیاهه سازمان‌های تروریستی، باعث خواهد شد عضویت در آن، شرکت در نشست‌ها و تجمعات سپاه یا حمل آرم آن در انظار عمومی در بریتانیا جرم شناخته شود.

قانونگذاران بریتانیایی با ارسال نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر کشور گفته‌اند، با توجه به ادامه مناقشه‌ها در خاورمیانه، اکنون بیش از هر زمان دیگری تحریم سپاه پاسداران ضروری است.

در این نامه آمده است: «ما از دولت خود می‌خواهیم که فوریت گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی را فوراً در دستور کار قرار داده و اقدام کند. چنین تصمیمی گامی مهم در جهت صلح، ثبات و عدالت در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد بود».

نام برخی چهره‌های شاخص حزب محافظه‌کار مانند یین دانکن اسمیت، دیوید دیویس و دیوید جونز نیز در میان امضاکنندگان این نامه دیده می‌شود.

وزیر خارجه بریتانیا ژانویه امسال گفته بود بریتانیا فعالانه در حال بررسی تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی است، اما به تصمیم نهایی نرسیده است.

روزنامه تلگراف بریتانیا نیز با اشاره به نامه قانون‌گذاران بریتانیایی به نخست‌وزیر کشور، گزارش داده بود که وزیر کشور بریتانیا موافق قرار گرفتن سپاه در سیاهه سازمان‌های تروریستی است.

این گزارش به نامه نمایندگان هر دو مجلس عوام و اعیان بریتانیا اشاره کرده که تأکید داشته‌اند گنجاندن سپاه در فهرست یادشده برای امنیت داخلی کشور نیز ضروری است.

به گفته آنها، ایران از آغاز سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۵ تلاش برای ربودن یا حتی کشتن مخالفان مستقر در بریتانیا یا شهروندان بریتانیایی انجام داده است.

رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا نیز هشدار داده است نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با رویکردی تهاجمی، تهدیدی مستقیم علیه بریتانیا هستند.

جیمز کلِورلی، وزیر خارجه بریتانیا ۱۳ آبان‌ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود اعلام کرد جمهوری اسلامی باید دست از تهدید شهروندان بریتانیایی بردارد.

وی عنوان کرد: «تهدیدها علیه مردم در بریتانیا ناپذیرفتنی است و باید متوقف شود». تاکنون گزارش‌های متعددی از تهدید ایرانیان خارج از کشور، از جمله در بریتانیا، توسط جمهوری اسلامی منتشر شده است.

نهادهای اطلاعاتی بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۵ تهدید معتبر از طرف جمهوری اسلامی علیه زندگی مردم در بریتانیا ثبت شده است.

پارلمان اروپا بهمن‌ماه پارسال رأی داد که سپاه پاسداران در سیاهه تروریستی قرار گیرد، اما دولت‌های اتحادیه اروپا تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند و وزیر خارجه آلمان نیز اسفند پارسال اعلام کرد «هیچ مبنای حقوقی» برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وجود ندارد.

تاکنون تنها ایالات متحده آمریکا سپاه را در سیاهه گروه‌های تروریستی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا