جهان

قطعنامه کرونایی عربستان و روسیه در سازمان ملل رد شد

 مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه، ۳ اردیبهشت‌، دو قطعنامه پیشنهادی که جداگانه از سوی روسیه و عربستان ارائه شده بود رد کرده است.

بنا به گفته برخی دیپلمات‌ها ایران و سوریه قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی برای همکاری جهانی در رویارویی با بیماری همه‌گیر کرونا را که روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده بود، رد کردند.

قطعنامه سعودی تا حد زیادی منعکس کننده نتیجه‌گیری آخرین نشست گروه ۲۰ بود که در ۲۶ مارس گذشته به میزبانی ریاض و به صورت آنلاین برگزار شد.

عربستان در قطعنامه پیشنهادی خود خواهان اتخاذ «تدابیر فوری» برای توسعه امکانات پزشکی برای مقابله با کرونا از جمله افزایش حمایت مالی از تحقیقات، توسعه واکسن و داروهای مورد نیاز برای مهار کرونا شده بود.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد قطعنامه یاد شده به غیر از ایران و سوریه با مخالفت اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن و کره جنوبی مواجه شد.

این دیپلمات‌ها همچنین به  آسوشیتدپرس گفته‌اند كه متن پیشنهادی روسیه در مورد همه‌گیری کرونا نیز روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل رد شده است.

روسیه در این متن از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته بود که «برای مقابله با چالش‌های جهانی با رعایت اصل حسن همجواری از اجرای اقدامات اقتصادی حمایت‌گرایانه و تبعیض‌آمیز متناقض با قوانین سازمان تجارت جهانی» خودداری کنند.

این پیشنهاد از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و اوکراین رد شده است.

برخلاف جلسات پیشین، به دلیل شیوع کرونا مجمع عمومی سازمان ملل روند رای‌دهی را به صورت غیابی برگزار کرد و همچنین برخلاف روال گذشته، حتی مخالفت یکی از کشورهای ۱۹۳ عضو این نهاد بین‌المللی باعث رد شدن قطعنامه پیشنهادی می‌شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا