جهانخاورمیانهسیاست

لیبی خواستار همکاری ترکیه برای اخراج مزدوران خارجی از این کشور شد

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت پس از نشست دو جانبه در طرابلس، پایتخت لیبی، با همتای خود نجلا المنقوش كنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار كرد.

مولود چاوش اوغلو با هیئت بلندپایه‌ای از جمله خلوصی آکار، وزیر دفاع و حاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه از لیبی دیدار کردند.

چاووش اوغلو تأکید کرد که هدف از این دیدار با یک هیئت بلندپایه تاکید بر حمایت ترکیه از لیبی، شورای ریاست جمهوری و دولت وحدت ملی است.

به گزارش آناتولی، وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش تلاش های فشرده ای برای صلح، ثبات و رفاه پایدار انجام می دهد.

وی افزود: “ما در دوران سخت همیشه در كنار مردم لیبی و دولتهای قانونی آنها ایستاده‌ایم. در برابر حملات به طرابلس، دولت قانونی لیبی از برخی كشورها از جمله ما دعوت كرد. فقط ترکیه به این تماس پاسخ مثبت داد. حمایت ما از لیبی در چارچوب همکاری های امنیتی و نظامی از جنگ داخلی و فاجعه انسانی جلوگیری کرد.”

چاووش اوغلو اظهار داشت که این دیدار فرصتی برای گفتگو در مورد توافقنامه صلاحیت دریایی بین دو کشور با همتای خود فراهم آورد.

وی اظهار داشت که آنها همچنین در مورد همکاری اقتصادی، سرمایه گذاری در لیبی و روابط تجاری دوجانبه، بازگشت بخش خصوصی ترکیه به لیبی رایزنی کردند.

چاووش اوغلو اظهار داشت که آنها موافقت کردند که دومین شورای استراتژیک سطح بالا و نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در سال ۲۰۲۱ برگزار شود.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه از مبارزه لیبی علیه شیوع ویروس کرونا نیز پشتیبانی می کند، یادآوری کرد که گروه دوستی لیبی در مجلس ترکیه تأسیس شد و احمد ییلدیز، سفیر بازنشسته، که قبلاً در این کشور خدمت می کرد، رئیس این گروه شد.

چاووش اوغلو همچنین همتای لیبیایی خود را به مجمع دیپلماسی آنتالیا دعوت کرد که در هفته دوم ژوئن برگزار می شود.

نجلا منقوش، وزیر خارجه لیبی نیز اظهار داشت که ترکیه در آخرین تحولات در کنار لیبیایی ها ایستاد و یک حمایت استثنایی در این زمینه ارایه داد.

منقوش گفت: “ما از ترکیه تشکر می کنیم که سفارت خود را در این مدت علیرغم همه مشکلات برای ادامه خدمات کنسولی به شهروندان لیبیایی و ادامه پروازهای بین لیبی و ترکیه باز نگه داشت.”

منقوش همچنین از حمایت ترکیه در مبارزه با همه گیری تشکر کرد و یادآوری کرد که ترکیه اخیراً محموله های کمک به لیبی را در زمینه مبارزه با کرونا ارسال کرده است.

وزیر خارجه لیبی گفت که یک تیم فنی از خطوط هوایی ترکیه در تاریخ ۶ مه وارد لیبی خواهد شد و از سرگیری پروازها را بررسی خواهد کرد.

منقوش افزود: “ما بر اهمیت سهم ترکیه در توقف جنگ و برقراری آتش بس تأکید می کنیم.”

وزیر خارجه لیبی اعلام کرد: “ما همچنین از ترکیه خواستار همکاری برای پایان دادن به تمام قدرتهای خارجی و مزدوران در قلمرو لیبی، با در نظر گرفتن حاکمیت لیبی، هستیم.”

منقوش همچنین افزود: “ما بر تمایل خود برای توسعه روابط اقتصادی خود با ترکیه در چارچوب منافع مشروع دو کشور تأکید می کنیم”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا