اقتصاد

مجلس سنای پاکستان اجرای لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» را تصویب کرد

مجلس سنای پاکستان در آستانه برگزاری اجلاس گروه ویژه اقدام مالی «اف‌ای‌تی‌اف» لایحه مبارزه با پولشویی و مقررات ارزهای خارجی را {با هدف خروج از فهرست خاکستری این نهاد بین‌المللی} تصویب کرد.

سنای پاکستان اصلاحات صورت گرفته در لایحه مذکور را که هفدهم دیماه امسال توسط نمایندگان مجلس ملی این کشور تصویب شده بود، بررسی و ضمن موافقت با آن به اجرای لایحه FATF با هدف تحقق  الزامات این گروه موافقت نشان داد.

 

رسانه های پاکستان امروز چهارشنبه اعلام کردند: پیشرفت تازه در بخش مشارکت دولت اسلام آباد برای اجرای دستور العمل گروه ویژه اقدام مالی در حالی صورت گرفت که جلسه آتی مسئولان اف ای تی اف قرار است ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) برگزار شود و این نشست برای پاکستانی ها جهت موافقت با خروج این کشور از فهرست خاکستری FATF سرنوشت ساز خواهد بود.

براساس این گزارش، نشست پنج روزه گروه ویژه اقدام مالی یکشنبه هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد و منابع آگاه در پاکستان از امیدواری این کشور برای خروج از فهرست خاکستری سخن می گویند.

منابع خبری پاکستان می گویند: چین، اندونزی، مالزی، ترکیه، امارات و انگلیس در گروه ویژه اقدام مالی حمایت خود را از حذف نام پاکستان از فهرست خاکستری اعلام کرده با این حال پاکستان نیاز به حمایت ۷ کشور دیگر است.

قرار است یک هیات پاکستانی به ریاست «حماد اظهر» وزیر امور اقتصاد تا روزهای آینده برای حضور در نشست گروه ویژه اقدام مالی به پاریس سفر کند و همزمان گفته می شود که عمران خان نخست وزیر پاکستان رایزنی های دیپلماتیک با سران برخی از کشورها را جهت کسب حمایت برای خروج از فهرست خاکستری اف ای تی اف آغاز کرده است.

سال گذشته میلادی نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس برگزار و اعلام شد که پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر در زمینه جلوگیری از تامین مالی تروریسم، پولشویی، مقابله با فرار مالیاتی و قاچاق بار دیگر مهلت گرفت و قرار شد نام این کشور در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ در لیست خاکستری بماند.

مجلس ملی پاکستان روز هفدهم دیماه امسال لایحه ای را با هدف تحقق الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تصویب کرد که گفته می شود اقدامی مهم در مسیر جلوگیری از قرار گرفتن پاکستان در لیست سیاه اف ای تی اف و خروج از فهرست خاکستری است.

خاطرنشان می گردد ۲۶ مهرماه امسال، گروه اقدام مالی اعلام کرد که برای آخرین بار چهار ماه دیگر به ایران فرصت می‌دهد تا به این کنوانسیون بین‌المللی بپیوندد. با این حال برخی از اعضای مقامهای دولت اسران و همچنین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این کشور که قرار شده نهاد تصمیم‌گیرنده درباره این موضوع باشد، از مخالفان جدی تصویب لوایح FATF هستند.

از سویی دیگر روز یک شنبه هفته جاری «جاگاریان» سفیر روسیه در ایران اعلام کرد که ما علاقه‌مند هستیم که ایران FATF را بپذیرد وگرنه مشکلاتی در این میان ایجاد می‌شود. او افزود: روسیه به عنوان یک کشورِ دوست به طور کتبی و البته مفصل، نظر خودش را به ایران اعلام کرده اما تصمیم گیرنده نهایی تهران است؛ چراکه این یک بحث داخلی می باشد.

همچنین با نزدیک شدن به پایان مهلت ایران برای قبول لوایح قانون مبارزه با پولشویی وضعیت بازار ارز ملتهب گزارش می شود.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در واکنش به نزدیک شدن به پایان مهلت ایران برای تصمیم گیری درباره لوایح الحاق به پالرمو و CFT در صفحه توییتر خود نوشت: « دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید همخوانی ندارد ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت ارز با قوت ادامه خواهد داد»

دفتر سخنگوی دولت ایران نیز اخیرا با صدور بیانیه ای ضمن هشدار به عواقب تصویب نشدن لوایح اف ای تی اف، اعلام کرده بود:  «مخالفان تصویب لوایح به جای فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت عواقب خطیر تصویب نشدن لوایح، مسئولیت آن را بپذیرند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا