ایرانجهانخاورمیانهسیاست

مجموعه‌ای از حملات نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار داد

مقامات آمریکا و عراق بامداد روز پنجشنبه ۱۷ تیر گفتند، دیپلمات ها و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته در سه حمله موشکی و پهپادی هدف قرار گرفتند.

در این حملات حداقل ۱۴ موشک به یک پایگاه هوایی عراق میزبان نیروهای آمریکایی اصابت کرده و دو نفر از نیروهای آمریکایی را زخمی کرده اند.

تحلیلگران معتقدند که این حملات بخشی از کارزار شبه نظامیان مورد حمایت ایران بوده است.

گروه های شبه نظامی عراقی همسو با ایران پیش‌تر، پس از حملات ماه گذشته آمریکا به مرز عراق و سوریه، که چهار نفر از اعضای آنها کشته شدند، تهدید کرده بودند که انتقام خواهند گرفت.

سرهنگ وین ماروتو سخنگوی ائتلاف ارتش آمریكا گفت، در حمله موشكی به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق دو نفر به شدت زخمی شدند. وی پیش از این گفته بود که سه نفر زخمی شده اند.

مقامات آمریکایی که خواست نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که دو پرسنل مجروح شده از اعضای نیروهای آمریکایی هستند. یکی از مقامات افزود: یکی دچار ضربه مغزی شد و دیگری بریدگی جزئی داشت.

یک گروه شبه‌نظامی شیعه که خود را «گردان انتقام المهندس» می‌نامد، مسئولیت حمله به پایگاه عین الاسد را به عهده گرفته است.

این گروه وعده داده است که حملات خود را به نیروهای آمریکایی تا زمان خروج آنها از عراق تشدید کند.

نام این گروه برگرفته از نام ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی است که در دیماه سال ۱۳۹۸ به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بغداد توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.

منابع امنیتی عراقی نیز به رویترز گفتند که اوایل روز پنجشنبه دو موشک به سمت سفارت ایالات متحده در داخل منطقه سبز بغداد شلیک شد.

یکی از منابع گفت، سیستم ضد موشکی سفارت یکی از موشک ها را خنثی کرد. مقامات امنیتی گفتند که موشک دوم در نزدیکی محوطه منطقه سقوط کرد.

در سوریه نیز به میدان نفتی آل عمر در منطقه شرقی همسایه عراق حمله پهپادی صورت گرفت.

پنتاگون اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین در شرق سوریه سرنگون شده و هیچ خسارتی نداشته است.

مقامات ارتش عراق گفتند که سرعت حملات اخیر علیه پایگاه های میزبان نیروهای آمریکایی با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین پر از مواد منفجره بی سابقه است.

منابع نظامی عراقی گفتند که در حمله روز چهارشنبه از یک راکت انداز که در پشت کامیون ثابت شده بود استفاده شده و در زمین های کشاورزی پیدا شده است.

منابع امنیتی کرد گفتند که روز سه شنبه ۱۵ تیر، یک پهپاد به فرودگاه اربیل در شمال عراق حمله کرد و پایگاه ایالات متحده را در محوطه فرودگاه هدف قرار داد.

سه موشک نیز روز دوشنبه بدون ایجاد خسارت بر روی عین الاسد فرود آمدند.

ایالات متحده مذاکراتی غیرمستقیم با ایران را با هدف بازگشت دو کشور به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران انجام می‌دهد. توافق هسته ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شده بود. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات که در ۲۰ ژوئن به تعویق افتاد، تعیین نشده است.

حمدی مالک، همکار موسسه واشنگتن و متخصص شبه نظامیان شیعه عراق، گفت که این حملات بخشی از تشدید کارزار هماهنگ شده توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق بود.

به نظر می رسد تلاش برای حمله به شرق سوریه اولین نمونه از عملیات به طور همزمان در هر دو كشور است.

“به نظر می رسد که آنها از ایران چراغ سبز برای تشدید حملات دارند، به خصوص با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای به خوبی پیش نمی رود. اما در عین حال، آنها نمی خواهند فراتر از یک نقطه خاص متمرکز شوند؛ آنها در معرض حملات هوایی آمریکا هستند حملاتی که قبلاً در معرض آن قرار گرفته‌اند. و آنها نمی خواهند مذاکراتی را که ایران با غرب انجام می دهد پیچیده تر کنند.”

هفته گذشته ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت كه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق را با حملات هوایی هدف قرار داد تا آنها و تهران را از انجام یا حمایت از حملات بیشتر به پرسنل یا تأسیسات آمریكایی باز دارد.

ایران پشتیبانی از حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را انکار و حملات هوایی ایالات متحده به گروه های مورد حمایت ایران را محکوم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا