ایران

مذاکرات احیای برجام؛ جمهوری اسلامی پاسخ خود را به اتحادیه اروپا تحویل داد

با پایان مهلت اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره متن نهایی توافق احیای برجام، پاسخ مکتوب تهران به مقام‌های این اتحادیه تحویل شد؛ به گزارش منابع خبری، ایران در این پاسخ بدون پرداختن به موضوع سوالات پادمانی، نگرانی‌هایی درباره تضمین و لغو تحریم‌ها مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ مکتوب ایران به این اتحادیه تحویل شده است.

پیش از آن خبرنگاران بین‌المللی که مذاکرات احیای برجام را پوشش می‌دهند به نقل از منابع مختلف گزارش داده بودند که پاسخ تهران تحویل اتحادیه اروپا شده است.

خبرنگاران رسانه‌هایی چون فارن پالیسی، پولیتیکو، المانیتور و اکسیوس، به نقل از منابع خود گزارش دادند که پاسخ مکتوب تهران بر روی دو موضوع تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها متمرکز شده و خواسته قبلی جمهوری اسلامی درباره مختومه شدن سوالات پادمانی آژانس مطرح نشده است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از «یک منبع مطلع»، ارسال پاسخ تهران به جوزپ بورل را تایید کرد و از قول او نوشت: «انتظار است تا دو روز آینده به طور متقابل، پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.»

نشریه پولیتیکو نیز به نقل از یک مقام غربی نوشت در پاسخ ایران به اتحادیه اروپا همچنان نگرانی‌ها و تردیدهایی درباره تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها مطرح شده است اما موضوع سوالات پادمانی آژانس احتمالا رو به حل شدن پیش می‌رود.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیز به الجزیره گفت که در در پاسخ ارائه شده «دغدغه‌ها نسبت به چند مساله باقیمانده مطرح شده» اما «به توافق نزدیک‌تر هستیم».

در همین حال حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی در قطر، با انتشار تصویری از یک پاکت نامه در توییترش، به این گمانه دامن زد که ممکن است او حامل پاسخ مکتوب ایران بوده باشد.

دهقانی با اشاره به «مصلحت ملت» در توییترش نوشت: «ملاقات در شامگاهان از روز روشن شیرین‌تر باشد و بسا که پاکت نامه از تلفن بهتر باشد».

اتحادیه اروپا تا پایان روز دوشنبه ۲۴ مرداد مهلت داده بود که تهران پاسخ خود را درباره متن پیشنهادی این اتحادیه درباره احیای برجام ارائه کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه گفت: «تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم.»

پس از آن نورنیوز از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی خبر داد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که واشینگتن نظرات خود درباره متن پیشنهادی توافق را در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا