جهان

مذاکره آمریکا، عربستان و هند درباره طرح خط آهن و احداث بنادر

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی مطلع نوشت، آمریکا، عربستان سعودی، هند و چند کشور دیگر در حال انجام مذاکرات اولیه برای رسیدن به توافقی احتمالی هستند که می‌تواند تجارت منطقه خلیج فارس و آسیای جنوبی را تغییر دهد.

به نوشته رویترز، طبق این طرح کشورهای خاورمیانه با راه‌آهن به یکدیگر و از طریق بنادر نیز به هند مرتبط می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید، هنوز مشخص نیست این مذاکرات به موقع به نتیجه‌ای مشخص برسد تا بتوان آن را در حاشیه اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ اعلام کرد.

به گفته یکی از این منابع آگاه، این مذاکرات ماه‌هاست که در جریان بوده اما هنوز به نتیجه قطعی دست نیافته است.

رویترز می‌نویسد که علاوه بر کشورهای فوق، اروپا و امارات متحده عربی نیز در این مذاکرات دخیل هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای شرکت در همایش کشورهای گروه ۲۰، عازم دهلی نو، پایتخت هند شده و قرار است در این سفر، با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیدار کند. همچنین احتمال می‌رود که آقای بایدن مذاکراتی نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، داشته باشد.

اگر مذاکرات بر سر این طرح به موقع به نتیجه برسد، برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط آهن و بنادر در کشورهای مختلف، در مقطع حساسی تحقق خواهد یافت.

جو بایدن به منظور مقابله با طرح «کمربند و جاده»‌ چین برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی ۷۰ کشور جهان، در نظر دارد که واشینگتن را به‌ شریک و سرمایه‌گذار جایگزین در کشورهای در حال توسعه عضو گروه ۲۰، به ویژه در ناحیه هند و اقیانوس آرام تبدیل کند.

دولت بایدن در عین حال، به دنبال توافق‌های گسترده‌تر دیپلماتیک در خاورمیانه است که عربستان سعودی را راضی برقراری رابطه با اسرائیل و به رسمیت شناختن کند.

نخستین بار، وبسایت آکسیوس از مذاکرات بر سر توافق احتمالی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم ارتباطی میان کشورهای خاورمیانه و هند خبر داده بود.

مقامات مطلع آمریکایی می‌گویند که امید می‌رود چنین توافقی علاوه بر پیامدهای دیپلماتیکی که خواهد داشت، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل و نقل کالاها شود و تجارت‌ میان این کشورها را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا