وزیر اقتصاد ایران: برآوردها می‌گویند ۱۳۹۸ سال خوبی نیست

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران با توجه به جهش قیمت کالاها در یک سال اخیر، سال ۱۳۹۸ را براساس برآوردهای اقتصادی سال خوبی ندانسته است.

او امروز دوشنبه (دوم اردیبهشت) در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفته است: “جهش قیمت برخی کالاها و به ویژه کالاهای اساسی موجب آسیب شد از همین روی پیش بینی می‌کنیم سال ۹۸ سال خوبی نباشد؛ البته صرف برآوردها و پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند برای ما نگرانی ایجاد کند.”

وزیر اقتصاد ایران همچنین گفته: “برخی برآوردها (در سال گذشته) نشان می‌داد که تورم تاپایان سال ۵۰ یا ۶۰ درصد خواهد بود یا برخی‌ها پیش بینی می‌کردند که رشد اقتصادی منفی ۸ یا منفی ۵.۵ درصد باشد حتی برخی‌ها از رشد اقتصادی منفی ۱۵ درصد صحبت می‌کردند البته هر دلسوز اقتصاد ایران که آشنایی با اقتصاد ایران داشته باشد از این برآوردها نگران می‌شوند و آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد استقرار و بازگرداندن ثبات به اقتصاد است.”

اظهارات وزیر اقتصادی ایران درباره شرایط اقتصادی ایران در سال جاری (۱۳۹۸) در حالی است که مرکز آمار ایران دیروز در اولین گزارش خود درباره نرخ تورم در سال ۱۳۹۸، از افزایش این نرخ در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه امسال خبر داد.

بر اساس این گزارش نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فرودین ماه امسال به ۳۰ و شش دهم درصد رسیده است.

اقلامی نظیر دخانیات، گوشت قرمز و ماهی، میوه و سبزیجات در این مدت دارای بیشترین تغییر قیمت بوده‌اند.

بالاترین افزایش قیمت در فروردین امسال در مقیاسه با فروردین پارسال مربوط به دخانیات بوده که حدود ۱۲۳ درصد گرانتر شده است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار قیمت کالاها و خدمات در ماه اول سال جاری در مقایسه با اسفند پارسال هم گرانتر شده‌اند و کاهش قیمت فقط در گروه “حمل و نقل” دیده می‌شود.

تشدید افزایش قیمت کالاها از سال پیش، سبد معیشتی بسیاری از خانوارهای ایرانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ اواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان نزدیک به ۴۹ هزار تومان بود که حالا به بالای صد هزار تومان رسیده است.

صندوق بین الملی پول (آی‌ام‌اف) اخیرا در گزارشی گفته اقتصاد ایران در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) حدود ۶ درصد کوچکتر خواهد شد؛ این نهاد بین‌المللی پیش‌تر رکود ۳.۶ درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود.

براساس پیش‌بینی صندوق بین الملی پول این بدترین رکود اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

چشم انداز منفی اقتصاد ایران در سال جاری میلادی و خورشیدی در حالی است که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران قرار است امروز وارد مرحله جدیدی شود و احتمالا معافیت‌های موردی برای هشت خریدار نفت ایران تمدید نخواهد شد.

Related Articles

Bir cavab yazın

Back to top button