جهانسیاست

مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیارات جنگ با ایران از سوی ترامپ وتو شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بامداد پنجشنبه مصوبه کنگره این کشور که خواستار کاهش اختیارات او برای اقدام نظامی علیه ایران بود را وتو کرد. 

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه وتوی این قطعنامه نوشته است: «امروز من قطعنامه اس.جی ۶۸ که قصد داشت مرا به سمت منع استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده بر علیه ایران سوق دهد را وتو کردم.«

دونالد ترامپ همچنین افزوده است که این یک قطعنامه بسیار توهین آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به عنوان بخشی از راهبرد خود برای پیروزی در انتخابات در سوم نوامبر و جهت تفرقه در حزب جمهوریخواه تهیه کرده بودند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفته است: چند جمهوری‌خواه که به این قطعنامه رای مثبت دادند هم بازیچه آنها شدند.

آقای ترامپ دراین بیانیه با رد استفاده زور نظامی علیه ایران نوشته است: «علاوه بر این، قطعنامه اس.جی ۶۸ بر اساس سوءتعبیر از واقعیت ها و قانون بنا شده است. بر خلاف ادعای این قطعنامه، ایالات متحده وارد مقوله استفاده از زور علیه ایران نشده است.»

سنای آمریکا ۲۴ بهمن‌ماه ۹۸ قطعنامه ای تصویب کرد که اختیارات رئیس جمهوری برای آغاز جنگ با ایران را محدود می‌کرد. این قتعنامه با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف به تصویب رسیده بود. هشت جمهوری‌خواه به همراه دموکرات‌ها موافق قانون محدود شدن اختیارات ریاست جمهوری برای شروع جنگ با ایران بودند.

اما رد وتوی دونالد ترامپ نیازمند دو سوم آرای اعضای کنگره است. به گفته رویترز، با توجه به این که جمهوریخواهان در سنای آمریکا با ۵۳ کرسی در مقابل ۴۷ کرسی دموکرات‌ها، اکثریت را در اختیار دارند، در روزهای آینده وتوی دونالد ترامپ را تایید خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا