آذربایجان

ممانعت سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه برای «آلپ ارسلان»

سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه برای آلپ ارسلان کودک آذربایجانی به دلیل تورکی بودن نامش خودداری می کند.

این نوزاد آذربایجانی در تاریخ ۲۰ آبانماه ۱۴۰۰ متولد شده است اما علیرغم گذشت ۲ ماه، سازمان ثبت احوال ایران به بهانه های واهی از صدور شناسنامه با نام تورکی آلپ ارسلان برای وی، خودداری می کند.

مصطفی عوض پور پدر این نوزاد ضمن انتقاد از سیاست های تورک ستیزانه سازمان ثبت احوال ایران، اعلام کرد عدم صدور شناسنامه مشکلات زیادی را بر آنها تحمیل کرده و فرزندشان با مشکلاتی مانند «عدم واکسیناسیون به موقع و نداشتن دفترچه درمان» مواجه شده است.

در مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز میثم نجاتی اعلام کرد دخترش بنسو به دلیل ترکی بودن نامش ۲ سال است بی شناسنامه مانده است. او در توییتر شخصی خود به دو زبان تورکی و فارسی نوشت:«منیم قیزیمین ایکی یاشی وار هلم شناسنامه آلابیلممیشم بیلسینه، چونکو آدین آنا دیلمه قویموشام.

چون اسم دخترم را به زبان مادری مان انتخاب کرده‌ام هنوز نتوانسته‌ام بعد دو سال برایش شناسنامه بگیرم.»

سازمان ثبت احوال ایران با همکاری «فرهنگستان زبان فارسی» لیستی برای کودکان تازه متولد شده ارائه کرده و خانواده ها را مجبور می کند اسامی فرزندانشان را از این ‌لیست انتخاب ‌کنند. در حالی که تعداد محدودی از نام های تورکی در این لیست وجود دارد. این اقدام غیرقانونی و نژادپرستانه باعث سرگردانی والدین تورک شده و مشکلات زیادی را برای کودکانشان فراهم کرده است.

در ایران کودک فاقد شناسنامه و کد ملی محروم از تمامی خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی بوده و عدم دریافت شناسنامه برای فرزندان، والدین آذرزایجانی را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق بین المللی حقوق کودک می‌باشد که ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش، از پذیرش آن سرباز می‌زند.

چندی پیش «سینا یوسفی» نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آزربایجان شرقی اقدام تورک‌ستیزانه سازمان ثبت احوال ایران مبنی بر عدم صدور شناسنامه برای اسامی تورکی را «غیرقانونی» و «خلاف قانون ثبت احوال» خوانده بود.

پیشتر والدین آییل ، آنار ، سئوگی ، یاغیش ، آتاکان ، اوغوز، تورکای ، تارکان و ائلجان در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال ایران با صدور شناسنامه برای فرزندانشان خبر داده بودند. برخی از این افراد پس از مبارزه و پیگیری های چند ماهه و بعضا چند ساله در نهایت سازمان ثبت احوال ایران را مجبور کردند برای فرزندانشان با اسامی تورکی مورد علاقه شان شناسنامه صادر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا