مقالات

مهاتما گاندی چگونه اعتراضات سیاسی را تغییر داد؟

مقاومت منفعلانه مهاتما گاندی به سلطه انگلیس در هند پایان داد و الهام بخش جنبشهای نافرمانی مدنی مدرن در سراسر جهان شد.

گاندی که غالباً در زبان سانسکریت از آن به عنوان “ماهاتما” و به معنای “قدیس” یا “روح بلندمرتبه” یاد می شود، با فلسفه خود که مخالف خشونت و همکاری با دولت بود، برای هند استقلال را به ارمغان آورد.

رویکرد غیر خشونت آمیز مهاتما گاندی که با نام “پدر هند” یا “روح بزرگی که به شکل گدا در آمده” نامیده می شود، با رویکردی بدون خشونت در مورد تغییرات سیاسی به هند کمک کرد تا پس از تقریباً صد سال استعمار انگلیس، استقلال خود را به دست آورد.

او به عنوان مردی ضعیف جثه ولی  اراده آهنین، به جنبشهای اجتماعی آینده در جهان جهت داد. او یکی از چهره های بسیار قابل احترام در تاریخ مدرن است. او مهاتما گاندی است.

مهانداس گاندی نامی است که برای او هنگام تولدش داده اند، در سال ۱۸۶۹ در گجرات هند به عنوان عضو یک خانواده اصیل زاده متولد شد. وی پس از یک دوره پر شور جوانی، هند را برای تحصیل حقوق به مقصد لندن ترک کرد. او قبل از عزیمت، در جهت رعایت اخلاق و شئونات سفت و سخت هندو به مادر خود قول داد كه از روابط جنسی، گوشت و الكل خودداری كند.

در سال ۱۸۹۳ ، زمانی که در ۲۴ سالگی وکیل بود، برای کسب تجربه حقوقی به ناتال، جایی در جنوب شرقی آفریقا که یکی از سرزمین های مستعمره انگلیس بود، نقل مکان کرد.

ناتال محل زندگی هزاران هندی ای بود که با کار خود مستعمره را غنی کرده بودند، اما این مستعمره انگلیس هر گونه تبعیض رسمی و غیر رسمی را علیه هندی ها اعمال کرد.گاندی هنگامی که از کالسکه بیرون انداخته شد یا هنگامی که موقع مسافرت با قطار از مسافران انگلیس جدا شد شوکه شده بود.

در سال ۱۸۹۴، ناتال حق هندی ها برای رای دادن را لغو کرد. با سازماندهی مقاومت هند، گاندی با قوانین ضد هند مبارزه کرد و اعتراضات بزرگی را علیه دولت استعمار انجام داد. در این راه، او با فلسفه ای “واقع بینانه” که «ساتیاگراها» نامیده بود و ضد “اسلحه” و ضد “همکاری با دولت” شمرده می شد، شخصیتی اجتماعی به دست آورد.

گاندی بلافاصله پس از سال ۱۹۱۵ هنگامی که «ساتیاگراها» را به هند آورد، به حزب سیاسی مجلس ملی هند انتخاب شد. وی در راه کسب استقلال هند از انگلستان تلاش کرد و جبهه مقاومتی در برابر قانون ۱۹۱۹ ترتیب داد که به مقامات انگلیس اختیارات نامحدودی می داد تا انقلابیون مشکوک را بدون محاکمه زندانی کنند. انگلیس بی رحمانه به این مقاومت واکنش نشان داد که طی آن ۴۰۰ معترض غیرمسلح در این حادثه به نام “قتل عام آمریتسار” کشته شدند.

پس از آن واقعه گاندی با تبلیغ تحریم علیه کالاهای انگلیس و سازماندهی توده ها، تمام تلاش خود را برای استقلال هند انجام می داد. در سال ۱۹۳۰، او سازماندهی گسترده «ساتیاگراها» را علیه قوانین انگلیس آغاز کرد که هندی ها را وادار کرده بود به جای تولید نمک خود، نمک انگلیس را بخرند. وی در سواحل غربی گجرات که در سواحل دریای عمان واقع شده و جایی بود که به همراه همرزمانش نمک برداشت می کردند،  راهپیمایی معترضانه به طول ۳۸۷ کیلومتر را ترتیب داد. در مقابل، انگلیس بیش از ۶۰۰۰ معترض را زندانی کرد، اما این اقدام انگلیس باعث افزایش حمایت از روند استقلال شد. 

از آن زمان، گاندی به یک سمبل ملی تبدیل شد و اغلب از آن به عنوان “ماهاتما” یاد می شود که به معنای “روح بلندمرتبه” یا “عزیز” در سانسکریت است. وی پس از تحمل حبس به مدت یک سال به دلیل پیاده روی نمک، بیش از پیش بر روی مردمان هندوستان تاثیر گذار شد.  او به تبعیض علیه پاریاها، علیه کسانی که در پایین سیستم هرمی کاست بودند اعتراض کرد و در مذاکرات ناموفق برای استقلال هند حضور گیدا کرد.بدون تسلیم شدن، جنبش هند را به منظور خروج داوطلبانه انگلستان از هند در جنگ جهانی دوم راه اندازی کرد. انگلیس این درخواست را رد کرد و دوباره گاندی را به زندان انداخت.

در نتیجه، تظاهرات گسترده آغاز شد و با وجود دستگیری ۱۰۰ هزار طرفدار استقلال توسط مقامات انگلیس، سرانجام این توازن به نفع استقلال هند تغییر یافت. گاندی لاغر و ضعیف شده در سال ۱۹۴۴ از زندان بیرون آمد و سرانجام انگلیس تصمیم به برنامه ریزی برای خروج از شبه قاره هند گرفت.

برای گاندی که به رغم مخالفت با تجزیه هند در نتیجه کشمکش های بین هندوها و مسلمان ها در سال 1947 و شورش های مهلک پس از آن، این یک خوشحالی تلخ بود. 

گاندی نتوانست تا زمانی زندگی کند که هند مستقل را ببیند. وی در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ توسط یک افراط گرای هندو ترور شد. در آن سال بیش از ۱.۵ میلیون نفر در تشییع جنازه او راهپیمایی کردند.

گاندی که از لذتهای دنیوی روی گردانده بود، تعریف نافرمانی مدنی را در سراسر جهان تغییر داد. مارتین لوتر کینگ جنبش حقوق مدنی را با روشهای گاندی بنا کرد و دالایی لاما تحت تأثیر اظهارات گاندی قرار گرفت که می گفت بدون ترویج خشونت تغییرات ممکن است.

اگرچه اقدامات او هنوز هم انعکاس ها دارد، اما برخی در مورد اینکه آیا باید به گاندی احترام گذاشت یا نه، تردید دارند. به دلیل رویکرد معتدل او نسبت به مسلمانان، دیدگاههای ضد و نقیضی در بین هندوها وجود دارد. برخی دیگر این مسئله را به چالش می کشند که به اندازه کافی علیه سیستم کاست مبارزه نکرده است. همچنین به دلیل ترویج تبعیض نژادی بین سیاه پوست و سفیدپوستان آفریقای جنوبی و سخنان توهین آمیز در مورد سیاه پوستان مورد انتقاد قرار گرفته است. 

 از یک طرف، وی از حقوق زنان حمایت می کرد، اما از سوی دیگر هم مخالف پیشگیری از بارداری بود و زنان جوان را دعوت کرد تا برهنه بر روی تخت بخوابند تا او بتواند نفس خود را در مورد جنس مخالف تربیت کند.

به عنوان یک مرد، ماهاتما گاندی کسی بود که درک او دشوار است و اشتباهاتی داشت. 

با این حال، مهاتما گاندی به عنوان یک نماد ملی، با حرکت های نافرمانی مدنی، در تاریخ هند و جهان تاثیرات غیر قابل انكار به جا گذاشت.

او گفته بود که: “بعد از مرگ من، كسی نخواهد بود كه من را به تنهایی نمایندگی كند. با این حال، بسیاری از شما قسمتهایی از من را خواهید داشت.اگر همه شما خودپسندی تان را کنار بگذارید و به مبارزه خود اهمیت بدید، آن موقع می توانید خلا ای را که بعد از من باقی مانده است، پر کنید.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا