جهان

بحران اخراج پناهجویان از پاکستان؛ پرونده هنرمندان افغان به دادگاه عالی پیشاور سپرده شد

با ادامه اخراج اجباری مهاجران و پناهجویان افغان از پاکستان، ده‌ها خواننده و هنرمند افغان با همکاری اتحادیه هنرمندان ایالت خیبرپختونخوا به دادگاه عالی پیشاور مراجعه کرده و خواستار باقی ماندن در پاکستان شده‌اند.

دادگاه عالی پیشاور در مورد تقاضای هنرمندان افغان از دولت مرکزی خواستار پاسخ شده است. وکلای مدافع هنرمندان افغان به بی‌بی‌سی گفته‌اند پرونده آن‌ها را رایگان دنبال می‌کنند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت و اعمال محدودیت و ممنوعیت موسیقی در افغانستان، ده‌ها آوازخوان و هنرمند این کشور را ترک کردند و به کشورهای مختلف از جمله پاکستان درخواست پناهندگی داده‌اند.

هنرمند
توضیح تصویر،حشمت امید، آوازخوان افغان مقیم پاکستان

رحمن‌الله، خبرنگار بی‌بی‌سی در پیشاور می‌گوید حالا تنها امید هنرمندان افغان برای باقی ماندن در پاکستان تصمیم دادگاه عالی پیشاور است.

حشمت امید، آوازخوان افغان که دومین بار است به پاکستان مهاجرت کرده است، می‌گوید «مجبور» به ترک کشور خود شده است.

  • مهاجران
  • پلیس پاکستان
  • تورخم
  • Afghan refugees crossing the Pakistan-Afghanistan border

او بار اول پس از تهاجم شوروی سابق به افغانستان مهاجر شد و اینبار با تصرف کابل توسط طالبان کشور را ترک کرده و راهی پاکستان شد.

آقای امید به بی‌بی‌سی گفت تصمیم اخیر پاکستان این هنرمندان را نگران کرده است: «ما به دلیل مشکلات به پاکستان آمدیم. اینجا آرام و خوشحال بودیم. اما پس از تصمیم اخراج مهاجران افغان از پاکستان ما نگران سرنوشت خود شدیم. دادخواهی ما از دادگاه عالی این بود تا از سوی حکومت پاکستان مدرکی برای ما فراهم شود که بتوانیم در پاکستان باقی بمانیم.»

فقیری
توضیح تصویر،احمد فردین فقیری، هنرمند افغان مقیم پاکستان

احمد فردین فقیری، آوازخوان افغان دیگر مقیم پاکستان می‌گوید تنش‌های سیاسی بین دو کشور سبب اعمال فشار بر مهاجران شده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «ما به این امید از افغانستان به پاکستان آمده بودیم تا چند روزی در آرامش زندگی کنیم. موسیقی بنوازیم و آواز بخوانیم. در حال حاضر درخواست ما در دادگاه عالی تحت بررسی است. امیدوارم دادگاه عالی و حکومت پاکستان در مورد باقی ماندن در این کشور با هنرمندان همکاری کنند.»

راشد خان، رئیس اتحادیه هنرمندان ایالت خیبر پختونخوا به نمایندگی از هنرمندان افغان درخواست باقی ماندن در آن کشور را در دادگاه عالی پیشنهاد کرده است.

آقای خان ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به مشکلات هنرمندان در افغانستان/حکومت مرکزی و ایالتی پاکستان به وضعیت هنرمندان افغان توجه خواهند کرد.

او گفت:«در پاکستان قانونی وجود دارد که نمی‌تواند فردی را اخراج کند که تقاضای پناهندگی کرده باشد و پرونده‌اش در جریان باشد. ما دلایل خود را به دادگاه عالی ارایه کرده‌ایم و دادگاه عالی نیز بر اساس همین دلایل حکم صادر می‌کند. اینجا مسایل حقوق بشری نیز مطرح است و ما امیدوار هستیم که در مورد سرنوشت هنرمندان افغان توجه خواهد شد.»

او همچنین گفت دولت ممکن است افرادی را که زندگی شان در افغانستان با خطر مواجه است از فهرست افرادی که قرار است اخراج شوند، حذف کند.

مختار احمد، وکیل مدافع این هنرمندان نیز می‌گوید دادگاه عالی پشاور از حکومت مرکزی در مورد سرنوشت هنرمندان افغان خواستار پاسخ شده است.

مختار احمد
توضیح تصویر،مختار احمد، وکیل مدافع

او افزود که دادگاه عالی پیشاور از مقام‌های امنیتی خواسته است تا در طی مراحل و تصمیم در مورد پرونده این هنرمندان با آنها با نرمی برخورد کنند.

پاکستان اعلام کرده است که بر تصمیم خود مبنی بر خروج بیش از یک و نیم میلیون تن از مهاجران افغان (بدون مدرک) عمل خواهد کرد.

از زمان اعلام ضرب‌الاجل گزارش شده که بیش از ده‌ها هزار تن از آن‌ها را از مسیرهای مرزی «تورخم» و «اسپین بولدک» به افغانستان اخراج شده‌اند.

هرچند دولت پاکستان گفته است کسانی که پرونده‌های پناهندگی شان در جریان است اخراج نخواهد شد اما بنا به گزارش‌ها در میان افرادی که قرار است به اجبار اخراج شوند، پناهجویان زیادی هستند که به دلیل سیاست‌های سختگیرانه طالبان در افغانستان احساس امنیت نمی‌کنند.

همچنین فعالان حقوق بشر می‌گویند «هزاران پناهجو» که به پاکستان گریخته‌اند، از ترس بازگشت اجباری «مخفی شده‌اند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا